Volg ons online

Digitaal

Robot in de zorg

Worden wij straks verpleegd door een robot in de zorg? Volgens hoogleraar Advanced Robotics Stefano Stramigioli is dat onvermijdelijk! Wat denk jij?

Gedeeld

op

Robot in de zorg met Stefano

Volgens een rapport van de Verenigde Naties is in 2050 een derde van de Nederlandse bevolking boven de 65 jaar. Dus op de vraag: “Worden wij in de toekomst verzorgd door robots?” heeft professor, doctor én ingenieur Stefano Stramigioli maar één antwoord: ja!

Robot in de zorg onvermijdelijk

Stefano Stramigioli is hoogleraar Advanced Robotics aan de Universiteit Twente. In deze speciale lezing voor de Universiteit van Nederland legt hij uit dat het onvermijdelijk is dat wij straks door een robot in de zorg worden verpleegd. Er zijn straks simpelweg te veel ouderen, waardoor de inzet van zogenaamde robotics een noodzaak is. En daar heeft hij zelf ook al een prototype voor ontworpen. Een robot die niet alleen kan verplegen, maar ook als gezelschapsmaatje kan worden ingezet én die mensen met Alzheimer goed kan helpen.

Bij NED7 zijn wij, na het zien van deze uitleg, benieuwd naar jouw mening over dit onderwerp. Is het écht zo erg dat wij straks worden verzorgd door robots? Of kan een robot in de zorg juist helpen die zorg beter te maken?

Deel jouw mening met ons hieronder of op onze Facebook pagina!

Bestellen

‘Zolang je robot maar van je houdt’ van schrijver Marcel Heerink, gaat over hoe én waarom onze wereld verandert door de onstuitbare opkomst van de robots.

Bestel het boek hier via NED7   »»»

Als je robot maar van je houdt
Advertentie

Digitaal

Bespaar op internet. Zo vind je het goedkoopste alles-in-1-pakket!

Met een alles-in-1-pakket voor je internet, telefoon en tv kun je maandelijks flink wat geld besparen. Maar hoe vind je het beste pakket?

Gedeeld

op

door

Alles-in-1-pakket

Dit gastblog is gemaakt in samenwerking met vergelijkingssite Pricewise.nl

De technologie staat niet stil. Internet wordt steeds belangrijker. Heb je een vraag? Wil je openingsuren te weten komen? Een mailtje sturen? Snel even het internet openen en het is in een mum van tijd geklaard.

Ook tv is in de meeste huishoudens onmisbaar geworden. Hoelang is het geleden dat je nog een satelliet moest plaatsen? Tegenwoordig heeft bijna iedereen digitale tv. En veel mensen hebben, eventueel naast de smartphone, ook nog een huistelefoon. Kortom, de maandelijkse vasten lasten voor internet, tv en bellen kunnen dus flink oplopen. Je kunt hierop besparen!

Alles-in-1-pakket

Je kunt natuurlijk voor het internet, de tv en de huistelefoon aparte abonnementen afsluiten. Maar er zijn tegenwoordig ook veel providers die een alles-in-1-pakket aanbieden. Dit is een pakket met internet, digitale tv én vaste telefonie. Het afsluiten van zo’n alles-in-1-pakket scheelt je een hoop administratie. Daarbij zijn zulke pakketten vaak ook nog eens een stuk goedkoper dan drie losse abonnementen bij elkaar.

Alles-in-1 voor iedereen

Er zijn wel veel verschillen tussen de alles-in-1-pakketten die providers aanbieden. Het is dus belangrijk om verschillende pakketten met elkaar te vergelijken. Zo heb je alles-in-1 pakketten voor iedereen. Voor wie regelmatig op internet zit en veel downloadt zijn deze al wat duurder, dan voor iemand die maar af en toe surft.

Overzichtelijk

Gelukkig hoef je niet zelf alle websites van de verschillende providers langs om de alles-in-1-pakketten met elkaar te vergelijken. Dat zou een behoorlijke klus zijn. Hier zijn vergelijkingssites voor. Je vult je gegevens in én je voorkeuren. Vervolgens krijg je een overzicht van alle pakketten die hier aan voldoen. Het mooie is, het goedkoopste alles-in-1-pakket staat altijd bovenaan!

Voorkeuren

Het fijne aan vergelijkingssites is dat ze neutraal zijn en eerlijke vergelijkingen maken zonder extra kosten te verbergen. Het belangrijkste is dat je kijkt naar wat je echt nodig hebt. Kijk je veel tv en telefoneer je veel, maar gebruik je internet zelden of nooit, dan kies je een pakket dat daaraan voldoet. Deze alles-in-1 diensten heb je in alle geuren en kleuren.

Let op de valkuilen

Heb je een keuze gemaakt, check dan goed of er misschien nog verborgen kosten zijn die een vergelijkingssite niet kan opmerken. Wat is er wel en wat is er niet inbegrepen in de prijs? Misschien moet er nog een modem (een klein toestel waarmee je je huis verbindt met het wereldwijde web) geïnstalleerd worden of een internetkabel gelegd worden? Er zijn verschillen tussen de diverse providers. Bezoek dus hun website of bel ze om erachter te komen wat voor jouw situatie nodig is.

Meer weten?

Wil je meer weten over de diverse alles-in-1-pakketten of wil je een andere producten vergelijken? Bezoek dan eens de website van Pricewise en ontdek waar je op kunt besparen.

Lees verder

Digitaal

Super handige apps voor mantelzorgers

Deze handige apps voor mantelzorgers kunnen je helpen zorgtaken te verlichten. We hebben het allemaal druk, dus een steuntje in de rug kunnen we wel gebruiken!

Gedeeld

op

Handige apps

Steeds meer mensen besteden een deel van hun tijd als mantelzorger. En omdat we een druk leven hebben is ‘timemanagement’ van essentieel belang. We hebben namelijk een drukke baan, een gezin, vrienden én we proberen ook nog wat te sporten. De vergelijkingssite Kiesvoorjezorg.nl vond deze zes handige apps die iedere mantelzorger kan helpen! 

Daar zijn handige apps voor!

Of het nu gaat om ouderen die langer thuis blijven wonen, maar wel wat hulp kunnen gebruiken of (ernstig) zieke mensen die een netwerk nodig hebben om hen te helpen, je hebt er vast al mee te maken gekregen in je familie- of vriendenkring. Mantelzorgen is mensenwerk. Maar het organiseren van, communiceren over en in praktische zin bezig zijn met mantelzorgen is een complexe klus, waarbij het prettig is als er soms zaken zijn die gemakkelijker kunnen met behulp van techniek. Omdat inmiddels bijna iedereen wel een smartphone heeft, hebben we een aantal apps voor je op een rijtje gezet die je kunt gebruiken om zaken wat beter te stroomlijnen en voor in- en overzicht. Gebruik je een app die er nog niet bijstaat? Laat het dan weten!

Whatsapp

Natuurlijk ken je Whatsapp al en gebruik je het waarschijnlijk ook al. Maar de lijst zou niet compleet zijn als we het niet zouden noemen. De groepsfunctie van Whatsapp maakt het gemakkelijk om snel te communiceren met elkaar. En word je gek van alle notificaties? Die kun je van een groepsapp muten (op stil zetten) zodat je kunt kijken wanneer jij tijd hebt.

Medicijnen

Degene die verzorgd wordt gebruikt naar alle waarschijnlijkheid meerdere medicijnen. Het is soms moeilijk om bij te houden welke medicijnen, wanneer moeten worden genomen. Daar helpt Medapp bij. Je kunt medicijnen scannen zodat de app voor je bij kan houden of er al nieuwe besteld moeten worden. Maar je kunt ook alerts instellen zodat de medicijnen op tijd worden genomen. Ook handig: in Medapp vind je bijsluiters en instructies voor alle medicijnen. Dat scheelt minilettertjes lezen van de papieren bijsluiter. Als je apotheek is aangesloten bij Medapp kun je herhaalrecepten bestellen via de app en je bestelling zelfs volgen. Onmisbaar dus deze app.

Gesprekken opnemen

Patiënten worden vaak overspoeld met informatie van allerlei artsen en mantelzorgers daarmee dus ook. Dat soort gesprekken zijn soms complex en het is lastig om altijd scherp te reageren of alles wat er gezegd wordt te onthouden. Het kan dan handig zijn om de gesprekken op te nemen. Voor face-to-face gesprekken heeft elke smartphone een opnamefunctie. Maar als het gaat om telefonisch overleg, is het handig een opname-app op je telefoon te installeren. Voor Android werkt ACR call recorder goed. Je kunt opgenomen gesprekken vanuit de app ook supermakkelijk delen (via Whatsapp bijvoorbeeld). Voor Apple is het lastiger en zijn er in elk geval geen gratis apps beschikbaar. Je kunt natuurlijk wel de telefoon op speaker zetten en gesprekken opnemen met een extern apparaat. Ben je bereid om te betalen dan kun je voor 4 euro per maand TapeAcall gebruiken. Hoe dat precies werkt en wat je daarvoor moet doen, lees je hier.

Zen blijven

Mantelzorgen kan heel erg zwaar zijn soms. Natuurlijk doe je het met liefde, maar dat betekent niet dat het geen stress oplevert. Af en toe een zen-momentje doet wonderen. De VGZ Mindfulness coach kan daar bijvoorbeeld bij helpen. De app biedt een programma van 5 weken aan, waarin je oefeningen doet om meer mindful te worden.

Vind je een Engelstalige app geen punt en ben je bereid om abonnementskosten te betalen? Dan is Headspace ook een aanrader. Deze app leert je mediteren en daarmee rust te vinden op lastige momenten. Voor € 9.99 per maand heb je een eigen meditatie en mindfulness coach met tal van oefeningen, ook voor hele specifieke momenten of problemen.

Ook Engelstalig, maar wel gratis is Insight Timer. Deze app wordt volgens de makers door meer dan 4 miljoen mensen gebruikt en is daarmee een zeer populaire optie. Ook hier vind je oefeningen die specifieke problemen aanpakken.

Afspraken maken en beheren

Agenda’s beheren is een talent op zich. Ben je mantelzorger, dan moet er ook met anderen gecoördineerd worden en dat maakt het nog complexer. Met de MiessAgenda app heb je één agenda waar iedereen die betrokken is in kan werken. Zo kan iedereen afspraken in de agenda plaatsen en kun je dan aangeven of jij op dat moment wel of niet kunt. Daarnaast kun je ook aangeven hoe het is gegaan: zijn er nieuwe medicijnen, oefeningen of wat anders waar de rest rekening mee moet houden. Erg handig dus.

Naast MiessAgenda is er ook Fello, die hetzelfde biedt als MiessAgenda: een plek om samen een agenda te beheren.

Eerste Hulp

Er kan altijd wat misgaan, zeker als het gaat om mensen die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Het is dan belangrijk dat je eerste hulp toe kunt passen. Het beste is natuurlijk als je daar een training voor volgt, maar daarnaast is de EHBO-app van het Rode Kruis ook goed om op zak te hebben. De app staat vol met EHBO-instructies waarmee je zomaar een leven zou kunnen redden.

Er zijn natuurlijk veel meer apps die het leven van mantelzorgers gemakkelijker kunnen maken. Welke app is voor jou onmisbaar? We horen het graag van je!

Meer weten?

Wil je meer weten over mantelzorgers of andere vormen van zorg? Op Kies Voor je Zorg vind je meer informatie hierover.

Lees verder

Digitaal

Online shoppen of toch in een winkel?

Online shoppen of toch gewoon naar een ouderwetse winkel? Wat is populairder tegenwoordig? Onderzoeksbureau Motivaction onderzocht het.

Gedeeld

op

door

Online shoppen

Liever online shoppen of toch gewoon naar een winkel gaan? De verschillen in gedrag en behoeften qua online en offline winkelen zijn duidelijk. Motivaction heeft er onderzoek naar gedaan en komt met de feiten.

Online shoppen draait vooral om gemak

Zoals vaak het geval is, dient gemak de mens. Nederlanders zijn risicomijdend en letten op de centen. Redenen om online te kopen draaien vooral om gemak: 48% wil niet gebonden zijn aan openingstijden, 45% vindt het fijn dat producten thuisbezorgd worden en 39% ziet het als voordeel de deur niet uit te hoeven. Online telt ook de prijs mee: 44% wil prijzen vergelijken en 36% vindt de prijzen aantrekkelijker. Slechts 4% zegt dat de prijzen in de winkel aantrekkelijker zijn.

Waarom dan toch naar de winkel?

Om geen miskoop te doen. 69% wil een product kunnen passen of uitproberen alvorens het te kopen. 67% wil het materiaal goed kunnen zien en voelen, en een derde gaat naar de winkel om advies te krijgen. Toch speelt ook in de keuze voor fysieke winkels de prijs een rol: je hoeft geen verzendkosten te betalen (37%).

Meubelen en tuinproducten blijven een offline product

Ook heeft het soort product invloed op de keuze voor een bezoek aan een fysieke winkel of online shoppen. Zo geeft 57% van de Nederlanders die boeken, films en videogames zowel online als in de winkel koopt aan dat ze de voorkeur geven aan het online kopen van deze producten. Dit is de enige productcategorie waarbij online het wint van de winkel. Voor elektronica, producten voor dieren, medicijnen en vrijetijdsproducten spant het erom en wint de winkel met 60%. Meubelen en tuinartikelen blijven toch echt een offline product, ruim 80% gaat hier liever voor naar de winkel.

Speel meer in op de behoeften van de consument

Voor retailers blijft het een moeilijke keuze waar de focus komt te liggen bij het voorzien in de online- en offlinebehoeften van de consument. Het ene kanaal sluit het andere niet uit, ze kunnen elkaar juist versterken. Om in te spelen op de behoeften van consumenten is het nodig hen eerst te begrijpen. Uit ons onderzoek blijkt onder andere dat er online meer behoefte is aan zekerheid. Offline heeft men voldoende aan test- en pasmogelijkheden en een goed advies van medewerkers.

Vervolgens zal de doelgroep overtuigd moeten worden. Onze shoppertypen bieden handvatten om de overtuigingskracht te vergroten en scherp in te spelen op de online- en offlinebehoeften. De shopperprofielen zijn gebaseerd op gedrag in de winkel en webshop, waarbij we kijken naar motieven, wensen en behoeften van verschillende klanttypen.

Shopperonderzoek van Motivaction

Motivaction is bezig met een grootschalige update van de shoppertypen om onder andere de verschuivingen online en offline in kaart te brengen. De resultaten geven handvatten voor de communicatie met en de activatie van de verschillende shoppertypen. We hebben kennis over een groot aantal onderwerpen, zoals bezoekgedrag aan diverse soorten retailers, voorkeuren voor promotiesoorten en hoe de doelgroepen te bereiken zijn. Wij weten naar welke winkels en webshops de shoppers bovengemiddeld gaan, op wat voor promoties zij het beste reageren en hoe ze te bereiken zijn. Elk retailsegment vraagt om een eigen aanpak en invulling van de verkoopstrategie. Motivaction kan aan de hand van de shopper-typen een op maat gemaakt advies opstellen voor een optimale aansluiting bij de doelgroep.

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1.038 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality-shoppertypen. Het veldwerk voor dit onderzoek liep van 2 t/m 9 september 2016.

Meer weten?

Meer lezen over de onderzoeken van Motivaction? Neem dan een kijkje op hun blog.

Lees verder

Meest gelezen