menu

Online winkelen, 50-plussers doen het massaal

Online winkelen, het is de normaalste zaak van de wereld geworden. Vooral voor 50-plussers. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat we boven de 50 massaal gebruik maken van webshops, maar dat we dit wel het liefste doen binnen een beveiligde en vertrouwde omgeving.

50-plussers zijn zich, meer dan andere leeftijdscategorieën bewust van de gevaren online. Daarom kiest ruim de helft van de 50-plussers voor een bekende en vertrouwde online winkel. Kennen ze de webshop waar ze op komen niet, dan checken ze eerst of deze een officieel thuiswinkel keurmerk heeft, om vervolgens reviews te bekijken.

Leuk, ontspannen en makkelijk

Het onderzoek van Kieskeurig.nl en Thuiswinkel.org is uitgevoerd onder 1.800 consumenten. Bij de huidige generatie 50-plussers is online winkelen inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Maar 3% van de mensen zegt dat ze online aankopen doen spannend of eng vinden. Dit tegenover maar liefst 86% van de mensen die zeggen het ontspannend, leuk en vooral makkelijk te vinden. Als belangrijkste redenen om online te winkelen zeggen mensen dat ze het vooral prettig vinden dat ze snel prijzen kunnen vergelijken (66%) én dat ze kunnen shoppen wanneer het hun uitkomt (58%). Verder zijn belangrijke redenen: een goedkoper assortiment (43%) en een uitgebreider assortiment (40%).

Prijs belangrijk

Een betrouwbare omgeving is voor ruim 60% van de ondervraagden belangrijk. Slechts 15% geeft aan dat de prijs voor hen doorslaggevend is in plaats van de omgeving waarin ze het product kopen. “Natuurlijk letten online shoppers goed op de prijs van een product. Niemand die te veel wil betalen”, zegt Janneke ten Dam, manager content & marketing bij Kieskeurig.nl. “Maar dit onderzoek laat duidelijk zien dat voor met name oudere generaties ook de betrouwbaarheid van een webshop heel belangrijk is. Zo checkt 40% juist reviews van websites die ze niet kennen en nog eens bijna 20% gaat actief op internet op zoek naar meer informatie over de webshop.”

Bewust online winkelen

Dat 50-plussers voorzichtige én bewuste kopers zijn blijkt ook uit het feit dat de doelgroep niet scheutig is met het zomaar delen van persoonsgegevens. 25% van de mensen doet dit alleen bij webshops die ze betrouwbaar achten. 50% vult bovendien alleen maar de verplichte gegevens in, terwijl 10% aangeeft liever helemaal niets in te vullen. Ook wordt door ruim 60% van de bezoekers gekeken of een website ssl-beveiligd is. “Wij zijn heel blij met die bewustwording bij consumenten. Als belangenvereniging informeren wij consumenten enerzijds over veilig online shoppen. Anderzijds werken we aan een veiligere online markt door webwinkels te certificeren en een jaarlijkse veiligheidsscan bij ze te doen. We checken daarbij of de webwinkel bestand is tegen de meest voorkomende hackersaanvallen”, aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.

Advertentie



Gratis nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
Bezig met versturen

Gerelateerde berichten