Volg ons online

Digitaal

Klant koning in de zorg?

Is de klant koning in de zorg? Of gelden er voor de zorg andere regels? Kiesvoorjezorg.nl kijkt naar wat de zorg zo anders maakt.

Gedeeld

op

Is de klant koning in de zorg

Is klant koning in de zorg, of ligt het anders? In winkels waar we dagelijks komen vinden we het heel normaal dat we zeggen: klant is koning. Een winkelier doet alles voor de verkoop. Zelfs als je vaak het gelijk aan je kant hebt als verkoper. Blogpartner Kiesvoorjezorg.nl vraagt zich daarom af waarom dit in de zorg dan anders is.

Zijn patiënten ook klanten? Volgens de overheid, ziekenhuizen en verzekeraars zijn patiënten dat wel degelijk. Dat is ook de reden waarom beoordelingen van patiënten online een enorme vlucht hebben genomen. Net als bij het aankopen van een boek, kan een arts tegenwoordig ook goed of slecht beoordeeld worden op basis van de tijd die is doorgebracht in een wachtkamer of het empathisch vermogen van een arts of zorgverlener.

Geen effect, wel goede beoordeling

Dat beoordelingen van patiënten soms heel scheef kunnen uitvallen, dat blijkt uit Brits onderzoek naar dit onderwerp. De werkelijke kwaliteit van de verleende zorg hangt uiteindelijk niet af van de wachttijd of de lach van de dokter. In Engeland werden ruim 980.000 patiënten uit 7.800 praktijken ondervraagd voor het onderzoek. Schreef een arts meer antibiotica voor dan kreeg deze arts ook een hogere waardering ten opzichte van de arts die dat niet deed. Dat afgezet tegen de kennis dat er in Engeland jaarlijks zo’n 10 miljoen antibioticakuren worden voorgeschreven die geen effect hebben, klopt er inderdaad iets niet.

KiesvoorjeZorg artikelbanner

Grootste groep onzichtbaar

Uiteraard wil dat niet direct zeggen dat de patiënten beoordelingen helemaal geen waarde hebben. Feedback en meningen zijn altijd goed. Probleem is alleen dat de meeste mensen rapporteren over de extreme gevallen; als ze niet krijgen wat ze willen of bij slechte ervaringen. Mensen die positief zijn zullen minder snel een beoordeling geven, tenzij men heel erg positief is. De grootste groep mensen valt hier tussenin en zal nooit meegerekend worden. De meeste reviews geven dus geen volledig beeld. Hoe zorgt dat ervoor dat patiënten betere zorg krijgen?

Klant koning in de zorg

Misschien is het dus toch anders in de zorg. Patiënten zijn niet zomaar klanten, dat weten artsen ook. Een patiënt kan misschien bepaalde behandelingen wensen, maar dit betekent niet dat die behandeling ook het beste is. Onze gezondheid is belangrijk en niet te vergelijken met een trui of een boek. De dialoog tussen arts en patiënt is wat het verschil maakt, niet de waardering na het invullen van een vragenlijst.

Wij zijn benieuwd naar jouw mening over dit onderwerp. Laat daarom hieronder een bericht achter of praat mee op onze Facebook pagina.

Kies voor je Zorg is een vergelijkingssite waar alles te vinden is over de beste zorg bij jou in de buurt.

Advertentie

Digitaal

Online shoppen of toch in een winkel?

Online shoppen of toch gewoon naar een ouderwetse winkel? Wat is populairder tegenwoordig? Onderzoeksbureau Motivaction onderzocht het.

Gedeeld

op

door

Online shoppen

Liever online shoppen of toch gewoon naar een winkel gaan? De verschillen in gedrag en behoeften qua online en offline winkelen zijn duidelijk. Motivaction heeft er onderzoek naar gedaan en komt met de feiten.

Online shoppen draait vooral om gemak

Zoals vaak het geval is, dient gemak de mens. Nederlanders zijn risicomijdend en letten op de centen. Redenen om online te kopen draaien vooral om gemak: 48% wil niet gebonden zijn aan openingstijden, 45% vindt het fijn dat producten thuisbezorgd worden en 39% ziet het als voordeel de deur niet uit te hoeven. Online telt ook de prijs mee: 44% wil prijzen vergelijken en 36% vindt de prijzen aantrekkelijker. Slechts 4% zegt dat de prijzen in de winkel aantrekkelijker zijn.

Waarom dan toch naar de winkel?

Om geen miskoop te doen. 69% wil een product kunnen passen of uitproberen alvorens het te kopen. 67% wil het materiaal goed kunnen zien en voelen, en een derde gaat naar de winkel om advies te krijgen. Toch speelt ook in de keuze voor fysieke winkels de prijs een rol: je hoeft geen verzendkosten te betalen (37%).

Meubelen en tuinproducten blijven een offline product

Ook heeft het soort product invloed op de keuze voor een bezoek aan een fysieke winkel of online shoppen. Zo geeft 57% van de Nederlanders die boeken, films en videogames zowel online als in de winkel koopt aan dat ze de voorkeur geven aan het online kopen van deze producten. Dit is de enige productcategorie waarbij online het wint van de winkel. Voor elektronica, producten voor dieren, medicijnen en vrijetijdsproducten spant het erom en wint de winkel met 60%. Meubelen en tuinartikelen blijven toch echt een offline product, ruim 80% gaat hier liever voor naar de winkel.

Speel meer in op de behoeften van de consument

Voor retailers blijft het een moeilijke keuze waar de focus komt te liggen bij het voorzien in de online- en offlinebehoeften van de consument. Het ene kanaal sluit het andere niet uit, ze kunnen elkaar juist versterken. Om in te spelen op de behoeften van consumenten is het nodig hen eerst te begrijpen. Uit ons onderzoek blijkt onder andere dat er online meer behoefte is aan zekerheid. Offline heeft men voldoende aan test- en pasmogelijkheden en een goed advies van medewerkers.

Vervolgens zal de doelgroep overtuigd moeten worden. Onze shoppertypen bieden handvatten om de overtuigingskracht te vergroten en scherp in te spelen op de online- en offlinebehoeften. De shopperprofielen zijn gebaseerd op gedrag in de winkel en webshop, waarbij we kijken naar motieven, wensen en behoeften van verschillende klanttypen.

Shopperonderzoek van Motivaction

Motivaction is bezig met een grootschalige update van de shoppertypen om onder andere de verschuivingen online en offline in kaart te brengen. De resultaten geven handvatten voor de communicatie met en de activatie van de verschillende shoppertypen. We hebben kennis over een groot aantal onderwerpen, zoals bezoekgedrag aan diverse soorten retailers, voorkeuren voor promotiesoorten en hoe de doelgroepen te bereiken zijn. Wij weten naar welke winkels en webshops de shoppers bovengemiddeld gaan, op wat voor promoties zij het beste reageren en hoe ze te bereiken zijn. Elk retailsegment vraagt om een eigen aanpak en invulling van de verkoopstrategie. Motivaction kan aan de hand van de shopper-typen een op maat gemaakt advies opstellen voor een optimale aansluiting bij de doelgroep.

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1.038 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality-shoppertypen. Het veldwerk voor dit onderzoek liep van 2 t/m 9 september 2016.

Meer weten?

Meer lezen over de onderzoeken van Motivaction? Neem dan een kijkje op hun blog.

Lees verder

Digitaal

Gezond ouder worden in 6 stappen

Gezond ouder worden. Het kan in 6 stappen met de gratis online cursus die de Leyden Academy vanaf mei aanbiedt. Maar waarom is dat nodig? Zijn we niet al heel gezond?

Gedeeld

op

door

Gezond ouder worden

Gezond ouder worden, het is niet moeilijk. Sterker nog, met de nieuwe online cursus van de Leyden Academy kun je het in maar liefst 6 stappen doen!

1 mei gaat de cursus van start en is gratis. Wekelijks zijn er modules te volgen met nieuwe (en bekende) wetenschappelijke inzichten. Maar ook handige tips hoe je gezond ouder worden ook echt in de praktijk kunt brengen. David van Bodegom, Lex van Delden en professor Rudi Westendorp verzorgen de videocolleges. En hou je van reizen? Er zijn virtuele excursies naar Kopenhagen, Denemarken en Gent, België.

Hartklachten voorkomen

De Leyden Academy, die de online cursus ontwikkelde samen met o.a. de TU Delft, kwam op het idee naar aanleiding van onderzoek naar gezond ouder worden. 94% van de hartaanvallen kunnen voorkomen worden door een gezonde leefstijl. 94%!!! Dat is niet zomaar een klein aantal, dat zijn bijna alle hartaanvallen! Onze omgeving helpt mee aan een gezonde leefstijl. Sterker nog, het is onze moderne levensstijl die ervoor heeft gezorgd dat we zoveel problemen hebben met onze gezondheid. Onze hele maatschappij is er op ingericht om het leven zo makkelijk en comfortabel mogelijk te maken. Maar ja, dat betekent dat we minder bewegen, sneller kiezen voor een makkelijke maaltijd en vaak de gemakkelijkste weg kiezen.

Online gezond ouder worden

De Engelstalige versie van de cursus is al sinds december 2016 beschikbaar en door meer dan 10.000 mensen uit 152 landen gevolgd. Vanaf 1 mei 2018 kan dit ook in het Nederlands. De cursus volgt de volgende zes stappen:

  • Oude genen in een nieuwe omgeving: deze mismatch is de voornaamste oorzaak van veel ouderdomsziektes en symptomen.
  • De medische reflex en het alternatief: hoe gaan dokters om met ouderdomsziekten?
  • Waarom diëten niet werken: creëer een omgeving die onbewust gezond gedrag stimuleert.
  • Dagelijkse omgeving: kleine slimme veranderingen hebben grote invloed op onze gezondheid.
  • In de wijk en in het woon-werkverkeer: op excursie naar steden met goede voorbeelden.
  • Een nieuwe publieke gezondheid: de gevolgen voor beleidsmakers, werkgevers en andere professionals.

Meer weten?

Wil je de cursus gezond ouder worden online volgen? Bezoek dan de website van de Leyden Academy en schrijf je in!

Lees verder

Digitaal

Wmo loketten in Nederland op een rijtje

Alle Wmo loketten in een handig overzicht. Het blog Alleszelf.nl heeft een compleet overzicht gemaakt en legt uit wat de Wmo voor jou kan doen.

Gedeeld

op

door

Wmo loketten

Ook altijd zo’n moeite om informatie te vinden over het Wmo loket van de gemeente waarin u woont? En wilt u weten wat de Wmo precies doet voor u? Het blog Alleszelf.nl heeft het voor u op een rijtje gezet, met een handig overzicht van alle Wmo loketten in Nederland.

Sinds 2015 heeft u vaker contact met uw gemeente, omdat de nieuwe Wmo in werking is getreden. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn. Iedere gemeente organiseert de toegang tot ondersteuning op zijn eigen manier. Veel gemeenten hebben Wmo-loketten of andere informatie-adressen ingericht. Of men werkt met sociale wijkteams waar mensen terecht kunnen met hun hulpvraag. Alleszelf.nl biedt u graag in één overzicht de ‘Wmo-loketten Nederland’. Met alle telefoonnummers, e-mailadressen en (gemeente)sites in heel Nederland. Tip: sla deze pagina op als ‘favoriet’.

Soorten ondersteuning

De ondersteuning vanuit de gemeente verschilt in aanbod. Net als de werkwijze betreft de aanvraag en toekenning. De ondersteuning kan bestaan uit:

Wmo: dichtbij voor maatwerk

Gemeenten voeren de nieuwe Wmo graag uit omdat zij ‘dichtbij burgers’ staan en daardoor ‘maatwerk’ kunnen leveren. Directe, makkelijke en persoonlijke communicatie hoort daar natuurlijk bij. Toch is het niet altijd eenvoudig om de juiste contactgegevens van een gemeente te vinden, zo liet de praktijk eerder zien. Om u als oudere, mantelzorger, vrijwilliger of hulpverlener te helpen altijd snel het juiste e-mailadres en telefoonnummer van uw Wmo-loket te vinden, publiceert Alleszelf.nl alle gegevens. Let u er op dat gemeenten verschillende benamingen kunnen gebruiken voor het Wmo-loket, onder andere Loket Wmo, Loket-Z, Zorgloket of Loket Zorg en Inkomen.

Verantwoording Wmo loketten Nederland

De informatie is tot stand gekomen via een zoektocht op internet door een team van zeven mensen. Daarbij is gezocht naar de Wmo-loketten van gemeenten.  In sommige plaatsen zijn naast bovengenoemde omschrijving voor ‘het loket’ ook nog andere namen in gebruik. Bijvoorbeeld: sociale wijkteams, service- en startpunten, informatiecentra, ‘brede loketten’, ‘wegwijsloketten’, ‘lokale loketten’. Deze hebben we dan ook verwerkt. We hebben uitsluitend openbare bronnen geraadpleegd maar nog niet alle gegevens zijn gecontroleerd. Dus: als blijkt dat iets niet correct of compleet is, laat het ons dan alstublieft weten via de contactpagina of als reactie onderaan dit bericht. Dan passen wij het snel aan en zorgen we er samen voor dat het overzicht actueel is.

Meer weten?

Wilt u ook zien hoe u in contact kunt komen met een Wmo loket bij u in de buurt? Bezoek dan dit handige overzicht op het blog van Alleszelf.nl.

Lees verder

Meest gelezen