Volg ons online

Digitaal

Informatie zoeken over jouw zorg

Informatie zoeken over zorg in Nederland wordt makkelijker door KiesvoorjeZorg.nl en oprichter Charley Beerman blogt vanaf vandaag ook bij ons hierover.

Gedeeld

op

Informatie zoeken via KiesvoorjeZorg

Het idee voor de website KiesVoorJeZorg.nl ontstond zo’n twee jaar geleden. Ik bezocht destijds mijn oma van 94 die nog heel goed bij de les was. Er waren alleen wat lichamelijke gebreken die opspeelden.

Een aantal jaren daarvoor was mijn opa overleden en ook uit haar vriendenkring waren door overlijden een aantal vrienden weggevallen. Ze zei me dat ze zich toch wel eenzamer begon te voelen. Ik ging er op in en we bespraken de mogelijkheid van verhuizen naar een ouderenzorginstelling.

Verbazing

Omdat mijn oma in Rotterdam woonde keken we welke zorginstellingen er bij haar in de buurt gevestigd waren. Dus ik nam mijn iPad en tikte het onderwerp in. Daar zouden we snel een aantal adressen op kunnen bekijken. Maar tot mijn grote verbazing verscheen er een wirwar van allerlei onduidelijke websites, veel onleesbaar, onduidelijk of met verouderde informatie, noem maar op! Dan maar de auto in en samen een tochtje langs sommige adressen gemaakt om zo toch een beter beeld van de mogelijkheden te krijgen.

KiesvoorjeZorg artikelbanner

Internetvaardigheden stijgen

Ik bedacht me eveneens dat het toch makkelijker moest zijn om aan deze informatie te komen. Je kunt een reis boeken naar welk oord dan ook en dan voorzien worden van de meest uiteenlopende informatie. Net als bij het reserveren van een restaurant waar je ook een indruk krijgt van het interieur, de gerechten en een snelle manier van boeken en reserveren wordt gegeven. Dat zou volgens mij ook met ouderenzorg mogelijk moeten zijn. Geen overbodige luxe gelet op de toenemende vergrijzing en de stijging van de internetvaardigheden bij deze doelgroep.

Volwassen aanpak

Ik besprak mijn ervaringen met twee goede vrienden en we waren het eens dat we hier iets aan moesten doen. Het was tijd voor een volwassen aanpak! We gingen na op welke manier men zocht naar informatie over ouderzorg en bouwden een website waar we deze bevindingen in meegenomen hebben. Het werd niet alleen een vergelijkingswebsite voor ouderenzorg maar voor de gehele zorgmarkt per zorgcategorie.

Informatie zoeken makkelijk gemaakt

We zijn nu al een tijdje online en we stellen vast dat onze manier van werken meer inzicht geeft in een groot aantal zorgcategorieën en zo mensen helpen met het kiezen van de juiste zorgaanbieder. We gaan er mee door en voegen alsmaar meer zorgaanbieders toe aan de website. Zo blijven we ook in de toekomst dé plek waar mensen snel het zorgaanbod kunnen vergelijken en een weloverwogen keuze kunnen maken.

meer informatie

Kies voor je Zorg is een vergelijkingssite waar alles te vinden is over de beste zorg bij jou in de buurt.

Advertentie

Digitaal

Wmo loketten in Nederland op een rijtje

Alle Wmo loketten in een handig overzicht. Het blog Alleszelf.nl heeft een compleet overzicht gemaakt en legt uit wat de Wmo voor jou kan doen.

Gedeeld

op

door

Wmo loketten

Ook altijd zo’n moeite om informatie te vinden over het Wmo loket van de gemeente waarin u woont? En wilt u weten wat de Wmo precies doet voor u? Het blog Alleszelf.nl heeft het voor u op een rijtje gezet, met een handig overzicht van alle Wmo loketten in Nederland.

Sinds 2015 heeft u vaker contact met uw gemeente, omdat de nieuwe Wmo in werking is getreden. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn. Iedere gemeente organiseert de toegang tot ondersteuning op zijn eigen manier. Veel gemeenten hebben Wmo-loketten of andere informatie-adressen ingericht. Of men werkt met sociale wijkteams waar mensen terecht kunnen met hun hulpvraag. Alleszelf.nl biedt u graag in één overzicht de ‘Wmo-loketten Nederland’. Met alle telefoonnummers, e-mailadressen en (gemeente)sites in heel Nederland. Tip: sla deze pagina op als ‘favoriet’.

Soorten ondersteuning

De ondersteuning vanuit de gemeente verschilt in aanbod. Net als de werkwijze betreft de aanvraag en toekenning. De ondersteuning kan bestaan uit:

Wmo: dichtbij voor maatwerk

Gemeenten voeren de nieuwe Wmo graag uit omdat zij ‘dichtbij burgers’ staan en daardoor ‘maatwerk’ kunnen leveren. Directe, makkelijke en persoonlijke communicatie hoort daar natuurlijk bij. Toch is het niet altijd eenvoudig om de juiste contactgegevens van een gemeente te vinden, zo liet de praktijk eerder zien. Om u als oudere, mantelzorger, vrijwilliger of hulpverlener te helpen altijd snel het juiste e-mailadres en telefoonnummer van uw Wmo-loket te vinden, publiceert Alleszelf.nl alle gegevens. Let u er op dat gemeenten verschillende benamingen kunnen gebruiken voor het Wmo-loket, onder andere Loket Wmo, Loket-Z, Zorgloket of Loket Zorg en Inkomen.

Verantwoording Wmo loketten Nederland

De informatie is tot stand gekomen via een zoektocht op internet door een team van zeven mensen. Daarbij is gezocht naar de Wmo-loketten van gemeenten.  In sommige plaatsen zijn naast bovengenoemde omschrijving voor ‘het loket’ ook nog andere namen in gebruik. Bijvoorbeeld: sociale wijkteams, service- en startpunten, informatiecentra, ‘brede loketten’, ‘wegwijsloketten’, ‘lokale loketten’. Deze hebben we dan ook verwerkt. We hebben uitsluitend openbare bronnen geraadpleegd maar nog niet alle gegevens zijn gecontroleerd. Dus: als blijkt dat iets niet correct of compleet is, laat het ons dan alstublieft weten via de contactpagina of als reactie onderaan dit bericht. Dan passen wij het snel aan en zorgen we er samen voor dat het overzicht actueel is.

Meer weten?

Wilt u ook zien hoe u in contact kunt komen met een Wmo loket bij u in de buurt? Bezoek dan dit handige overzicht op het blog van Alleszelf.nl.

Lees verder

Digitaal

Gratis wifi hotspots in je…rollator

Gratis Wifi Hotspots in felgekleurde rollators. In de binnenstad van Helmond brengen ze tegenwoordig jong en oud in contact.

Gedeeld

op

door

Gratis wifi hotspots

Gratis wifi hotspots in felgekleurde rollators. In de Helmondse binnenstad zie je ze tegenwoordig rondlopen. Fluorescerend groen, geel en roze, dus opvallen doen ze zeker. En met een reden.

Kunstenaar Rocco Verdult kwam op het idee deze gratis wifi hotspots bij ouderen te creëren om ze makkelijker in contact te brengen met jongeren in de stad. Nergens is op straat gratis wifi te vinden. Dus zodra de jongeren in de gaten hebben dat er hotspots rondlopen, komen ze daar direct op af.

Eenzaamheid

Het idee heeft meerdere voordelen. “Ouderen zitten vaak in hun eentje thuis, en een beetje doelloos door de stad lopen is niet leuk. Als we aan ouderen uitleggen wat wifi is en hoe ze met jongeren contact kunnen krijgen doordat hun rollator met gratis wifi hotspots is uitgerust, snijdt het mes aan twee kanten”, zegt Verdult. “Jongeren komen eerder naar de binnenstad als er gratis wifi is; ouderen krijgen buitenlucht én contact.” De gratis wifi hotspots werken alleen met een wachtwoord én je moet dicht in de buurt staan. Ze ontkomen er dus bijna niet aan om contact te leggen.

Contact met jongeren

Maar niet iedereen is even enthousiast. “Jongeren zijn zo leuk niet om contact mee te hebben”, zegt een dame van 90. “Dat valt meestal tegen en ik weet niet wat wifi is.” Maar op die enkele slechte ervaring na, zijn de meeste ouderen én jongeren wel heel positief. “Je kunt denk ik veel makkelijker contact maken en dat is gezellig”, zegt een andere dame van 70. En het project heeft inmiddels al zoveel bekendheid dat er ouderen zijn die zich vrijwillig aanmelden voor deelname.

Gratis wifi hotspots

Voor de jongeren is de ervaring tot nu toe ook heel positief. “Het beste idee sinds tijden”, zegt een meisje van 16. “Wifi is voor ons heel belangrijk. In de hele binnenstad van Eindhoven is wifi dus daarom gaan we er graag heen. Helmond heeft zoiets niet, terwijl iedereen snapt dat jongeren wifi nodig hebben. Er zijn oma’s en opa’s die speciaal wifi aanschaffen omdat ze willen dat de kleinkinderen op bezoek komen. Dit is echt héél vet.” En de connectie maken met ouderen vinden ze juist heel leuk. “Je kunt niet zomaar op een oudere aflopen en een praatje beginnen. Door de wandelende wifi kan dat wel”, zegt een ander meisje. “Dit is echt een supergoed idee.”

Is het inderdaad zo’n goed idee? We zijn benieuwd naar je mening of ideeën om ouderen in contact te brengen met jongeren.

Bron: NOS

Lees verder

Digitaal

Online boodschappen doen, waar moet je op letten?

Online boodschappen doen is een uitkomst als je slecht ter been bent. Maar waar moet je op letten bij de verschillende diensten?

Gedeeld

op

door

Online boodschappen doen

Online boodschappen doen, steeds meer mensen doen het. Jonge gezinnen doen het omdat ze een druk leven hebben. Ouderen doen het steeds vaker omdat het gemakkelijk is als je slechter ter been bent. Alleszelf.nl maakte een handige vergelijking van de diverse websites. Wat is de beste service voor jou?

Ben je overigens wel nog goed ter been, dan is de beste optie altijd zelf je boodschappen doen. Je blijft daardoor in beweging, kunt zelf zien, ruiken én voelen welke producten je koopt én je kunt veel makkelijker de goedkoopste keuze maken. Maar ben je hiertoe niet in staat, dan is online boodschappen doen een uitkomst.

Waar hebben we naar gekeken?

Er vanuit gaande dat alle supermarkten dezelfde kwaliteit producten hebben, hebben we in de vergelijking gelet op het bestelgemak (hoe makkelijk is het om via de website te bestellen?), het betaalgemak (hoe makkelijk kun je betalen en met welke betaalmiddelen?) én het bezorggemak (hoe makkelijk is de bezorging geregeld? Leveren ze de boodschappen af in de keuken, hoe is het verpakt, hoe punctueel zijn ze?).

Bestelgemak

Laten we beginnen met het bestelgemak. Eigenlijk zijn alle sites heel overzichtelijk gepresenteerd. Voordat je überhaupt kunt bestellen moet je wel eerst een persoonlijk account aanmaken. Logisch, want de gegevens zijn straks natuurlijk nodig voor bezorging en afhandeling. Bovendien is het goed om alles in je profiel te hebben omdat je straks weer terugkomt om opnieuw bestellingen te plaatsen. Een persoonlijk account bevordert dus alleen maar het gemak. En dat is goed. Wat overigens ook handig is van je persoonlijke account is dat je bij de meeste services een boodschappenlijstje kunt aanmaken. Je typt in wat je nodig hebt en het systeem geeft je alle opties waar je uit kunt kiezen. Scheelt tijd! Bovendien kun je deze de volgende keer weer gebruiken bij een nieuwe bestelling.

Betaalgemak

Het betaalgemak is belangrijk. Je wil dat je betaling veilig wordt afgehandeld. De meeste bezorgdiensten gebruiken een mobiel pinapparaat. Er is dus geen contact geld nodig én je kunt eerst de boodschappen controleren voordat je betaalt. Voor ouderen is het soms wel lastig omdat ze of niet voldoende bekend zijn met moderne betaalmiddelen (alhoewel die wel heel uitzonderlijk is tegenwoordig) of ze zien soms niet voldoende. Bezorgdienst Picnic heeft daarom de mogelijkheid ingebouwd om vooraf via de website te betalen. Dit is ook handig voor mantelzorgers die de boodschappen online doen voor iemand anders.

Bezorggemak

De bezorging is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de service. Hoe snel worden spullen afgeleverd? Worden ze alleen maar bij de voordeur afgeleverd, of zet de bezorger ze ook in de keuken neer? Bij de meeste bezorgdiensten bestel je vandaag en ontvang je het “de volgende dag in huis”. Bij Albert Heijn en Plus kun je de boodschappen ook vandaag bestellen en laten afleveren. Je betaalt hier wel extra voor. Bij alle diensten kun je aangeven welk bezorgmoment je voorkeur heeft. Dit gebeurt binnen een dagdeel van ongeveer vier uur. Plus en Picnic zijn nauwkeuriger. Bij Plus kan die binnen een tijdvak van 2 uur en bij Picnic zelfs een uur. De laatste geeft je zelfs de mogelijkheid om de bezorger via de app te laten volgen.

Service tot in de keuken

En niet onbelangrijk: moet je zelf de boodschappen naar binnen tillen of zetten de bezorgers het even voor je in de keuken? Eigenlijk alle landelijke bezorgers geven aan dat ze tot in de keuken afleveren. Sommige lokale bezorgers vermelden dit niet, maar ervaring leert dat niemand hier een probleem van maakt. Je kunt er dus vanuit gaan dat iedereen wel tot in de keuken aflevert. Zeker als ze zien dat iemand slecht ter been is.

Online boodschappen doen bij Picnic

Nieuwkomer Picnic onderscheidt zich overigens door haar bijzondere aanpak. Deze service heeft geen fysieke winkels, ze zijn heel nauwkeurig met bezorgtijden, ze rekenen geen bezorgkosten én rijden in milieuvriendelijke elektrische autootjes. Het enige lastige kan zijn dat je een app moet installeren, wat wellicht voor veel ouderen nog niet altijd mogelijk is. Toch maken steeds meer ouderen gebruik van smartphones en vooral iPads, dus zal dit voor de meeste mensen geen punt meer zijn.

Andere diensten

Mocht je overigens gebruik willen maken van een bezorgservice die uitsluitend bezorgen dan zijn er twee opties die interessant kunnen zijn. Voor de regio Zuid-Holland-Zuid is er bijvoorbeeld Wijbezorgenthuis. Deze service doet de boodschappen bij de supermarkt van je keuze en bezorgt deze vervolgens aan de deur. Bij Ikzoekeenboodschappenhulp kun je zelf iemand zoeken die de boodschappen voor je doet bij een supermarkt en die thuis bezorgt. De servicekosten voor deze bezorgdienst is wel een stuk hoger dan normaal. Ze rekenen € 7,50 per uur. Voordeel is echter wel dat je hiervoor het persoonsgebonden budget (PGB) kunt gebruiken als je zelf niet in staat bent boodschappen te doen.

Meer weten?

Wil je meer weten over online boodschappen doen of wil je een handig overzicht van wat alle bezorgdiensten te bieden hebben? Bezoek dan het blog Alleszelf.nl. Hier vind je alles wat je nodig hebt om langer zelfstandig thuis te blijven wonen.

Lees verder

Meest gelezen