Volg ons online

Digitaal

Fysiotherapeut zoeken, 5 tips voor de juiste keuze

Let op deze 5 handige tips bij een fysiotherapeut zoeken, want we willen allemaal de beste hebben die ook betaalbaar is.

Gedeeld

op

Fysiotherapeut zoeken

Een goede fysiotherapeut zoeken, hoe doe je dat? De eerste gedachte die in je opkomt is waarschijnlijk: online. Inderdaad, we zijn er al zo aan gewend om direct online op zoek te gaan naar het antwoord. Maar er zijn nog meer dingen waar je op kunt letten. Daarom heeft vergelijkingssite KiesvoorjeZorg.nl 5 tips voor ons op een rijtje gezet hoe je snel en gemakkelijk de juiste fysiotherapeut voor jezelf vindt.

Fysiotherapeut zoeken doe je zo

Wist je trouwens dat zo’n 75% van de Nederlanders weleens last heeft gehad van pijn in de onderrug? De kans is groot dat je ooit met een fysiotherapeut in aanraking zult komen. Maar fysiotherapeuten doen natuurlijk meer dan alleen maar pijn in je onderrug weghalen. Belangrijk dus dat je een geschikte fysiotherapeut hebt om naartoe te gaan. Maar hoe vindt je één die bij jou past?

Tip 1: Rondvragen

Aangezien er zoveel mensen gebruik maken van een fysiotherapeut is de meest voor de hand liggende eerste stap gewoon rondvragen. Iemand die de dienst al heeft ondergaan kan het beste vertellen hoe dit was. En we vertrouwen referenties nog altijd het meest. Betekent niet dat omdat je buurman een goede ervaring had, jij hetzelfde zult ervaren. Maar het kan helpen bij het maken van een shortlist én een uiteindelijke keuze.

Tip 2: Persoonlijke klik

Een persoonlijke klik hebben met iemand die ongeveer 45 minuten aan je lichaam zit, terwijl je met vaak weinig kleren aan zit, is heel belangrijk. Ga dus altijd langs bij de praktijk voordat je een keuze maakt. Een eerste kennismaking zegt veel en kan je een indruk geven of de fysiotherapeut geschikt is voor je.

Tip 3: Zoek in je omgeving

Hou het gebied waarin je zoekt klein. Je bent druk, hebt kinderen, wil niet te veel tijd verliezen aan reizen, noem maar op. Het heeft dus geen zin om naar de beste fysiotherapeut van Nederland te zoeken. Wat als deze in Groningen zit terwijl jij in Amsterdam woont? Zoek naar de beste in jouw omgeving en luister daarbij goed naar de ervaring van anderen (on- en offline).

Tip 4: Let op specialisme

Het is belangrijk om bij het zoeken te kijken naar iemands specialisme. Net als bij artsen zijn fysiotherapeuten vaak gespecialiseerd in bepaalde onderdelen van het lichaam. De een is misschien extra goed in ruggen, terwijl de ander bekend staat om de kennis rond knieën. Let daarop als je zoekt. De fysiotherapeut geeft het misschien zelf al aan op de website, of de reviews maken het duidelijk zodra je deze doorleest.

Tip 5: Verzekeringen

Bij een fysiotherapeut zoeken is het niet onbelangrijk om goed te kijken naar je verzekering. Verzekeringen gaan verschillend om met de vergoedingen voor fysiotherapie. Zelf afrekenen, of je verzekering direct laten betalen. Het kan uitmaken als je krap bij kas zit. Vergeet ook niet dat in principe de fysiotherapeut vanuit de aanvullende verzekering wordt vergoed. Dit geldt misschien niet voor specifieke gevallen, maar let daar dus goed op. Hierbij is ook belangrijk om te kijken of jouw fysiotherapeut een contract heeft met jouw verzekeraar. Vraag de fysiotherapeut hiernaar en laat je informeren voordat je een keuze maakt. Je wil niet achteraf geconfronteerd worden met onnodige kosten die voorkomen hadden kunnen worden.

Kies voor je Zorg is een vergelijkingssite waar alles te vinden is over de beste zorg bij jou in de buurt.

Lees verder
Advertentie

Digitaal

Online boodschappen doen, waar moet je op letten?

Online boodschappen doen is een uitkomst als je slecht ter been bent. Maar waar moet je op letten bij de verschillende diensten?

Gedeeld

op

door

Online boodschappen doen

Online boodschappen doen, steeds meer mensen doen het. Jonge gezinnen doen het omdat ze een druk leven hebben. Ouderen doen het steeds vaker omdat het gemakkelijk is als je slechter ter been bent. Alleszelf.nl maakte een handige vergelijking van de diverse websites. Wat is de beste service voor jou?

Ben je overigens wel nog goed ter been, dan is de beste optie altijd zelf je boodschappen doen. Je blijft daardoor in beweging, kunt zelf zien, ruiken én voelen welke producten je koopt én je kunt veel makkelijker de goedkoopste keuze maken. Maar ben je hiertoe niet in staat, dan is online boodschappen doen een uitkomst.

Waar hebben we naar gekeken?

Er vanuit gaande dat alle supermarkten dezelfde kwaliteit producten hebben, hebben we in de vergelijking gelet op het bestelgemak (hoe makkelijk is het om via de website te bestellen?), het betaalgemak (hoe makkelijk kun je betalen en met welke betaalmiddelen?) én het bezorggemak (hoe makkelijk is de bezorging geregeld? Leveren ze de boodschappen af in de keuken, hoe is het verpakt, hoe punctueel zijn ze?).

Bestelgemak

Laten we beginnen met het bestelgemak. Eigenlijk zijn alle sites heel overzichtelijk gepresenteerd. Voordat je überhaupt kunt bestellen moet je wel eerst een persoonlijk account aanmaken. Logisch, want de gegevens zijn straks natuurlijk nodig voor bezorging en afhandeling. Bovendien is het goed om alles in je profiel te hebben omdat je straks weer terugkomt om opnieuw bestellingen te plaatsen. Een persoonlijk account bevordert dus alleen maar het gemak. En dat is goed. Wat overigens ook handig is van je persoonlijke account is dat je bij de meeste services een boodschappenlijstje kunt aanmaken. Je typt in wat je nodig hebt en het systeem geeft je alle opties waar je uit kunt kiezen. Scheelt tijd! Bovendien kun je deze de volgende keer weer gebruiken bij een nieuwe bestelling.

Betaalgemak

Het betaalgemak is belangrijk. Je wil dat je betaling veilig wordt afgehandeld. De meeste bezorgdiensten gebruiken een mobiel pinapparaat. Er is dus geen contact geld nodig én je kunt eerst de boodschappen controleren voordat je betaalt. Voor ouderen is het soms wel lastig omdat ze of niet voldoende bekend zijn met moderne betaalmiddelen (alhoewel die wel heel uitzonderlijk is tegenwoordig) of ze zien soms niet voldoende. Bezorgdienst Picnic heeft daarom de mogelijkheid ingebouwd om vooraf via de website te betalen. Dit is ook handig voor mantelzorgers die de boodschappen online doen voor iemand anders.

Bezorggemak

De bezorging is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de service. Hoe snel worden spullen afgeleverd? Worden ze alleen maar bij de voordeur afgeleverd, of zet de bezorger ze ook in de keuken neer? Bij de meeste bezorgdiensten bestel je vandaag en ontvang je het “de volgende dag in huis”. Bij Albert Heijn en Plus kun je de boodschappen ook vandaag bestellen en laten afleveren. Je betaalt hier wel extra voor. Bij alle diensten kun je aangeven welk bezorgmoment je voorkeur heeft. Dit gebeurt binnen een dagdeel van ongeveer vier uur. Plus en Picnic zijn nauwkeuriger. Bij Plus kan die binnen een tijdvak van 2 uur en bij Picnic zelfs een uur. De laatste geeft je zelfs de mogelijkheid om de bezorger via de app te laten volgen.

Service tot in de keuken

En niet onbelangrijk: moet je zelf de boodschappen naar binnen tillen of zetten de bezorgers het even voor je in de keuken? Eigenlijk alle landelijke bezorgers geven aan dat ze tot in de keuken afleveren. Sommige lokale bezorgers vermelden dit niet, maar ervaring leert dat niemand hier een probleem van maakt. Je kunt er dus vanuit gaan dat iedereen wel tot in de keuken aflevert. Zeker als ze zien dat iemand slecht ter been is.

Online boodschappen doen bij Picnic

Nieuwkomer Picnic onderscheidt zich overigens door haar bijzondere aanpak. Deze service heeft geen fysieke winkels, ze zijn heel nauwkeurig met bezorgtijden, ze rekenen geen bezorgkosten én rijden in milieuvriendelijke elektrische autootjes. Het enige lastige kan zijn dat je een app moet installeren, wat wellicht voor veel ouderen nog niet altijd mogelijk is. Toch maken steeds meer ouderen gebruik van smartphones en vooral iPads, dus zal dit voor de meeste mensen geen punt meer zijn.

Andere diensten

Mocht je overigens gebruik willen maken van een bezorgservice die uitsluitend bezorgen dan zijn er twee opties die interessant kunnen zijn. Voor de regio Zuid-Holland-Zuid is er bijvoorbeeld Wijbezorgenthuis. Deze service doet de boodschappen bij de supermarkt van je keuze en bezorgt deze vervolgens aan de deur. Bij Ikzoekeenboodschappenhulp kun je zelf iemand zoeken die de boodschappen voor je doet bij een supermarkt en die thuis bezorgt. De servicekosten voor deze bezorgdienst is wel een stuk hoger dan normaal. Ze rekenen € 7,50 per uur. Voordeel is echter wel dat je hiervoor het persoonsgebonden budget (PGB) kunt gebruiken als je zelf niet in staat bent boodschappen te doen.

Meer weten?

Wil je meer weten over online boodschappen doen of wil je een handig overzicht van wat alle bezorgdiensten te bieden hebben? Bezoek dan het blog Alleszelf.nl. Hier vind je alles wat je nodig hebt om langer zelfstandig thuis te blijven wonen.

Lees verder

Digitaal

Ouderen zetten het stoplicht langer op groen

Zelf het stoplicht langer op groen zetten omdat je meer tijd nodig hebt? In Tilburg kunnen ouderen dat via een app.

Gedeeld

op

door

Stoplicht op groen
Video: Omroep Brabant

Stoplicht langer op groen zetten als je aan komt lopen? Klinkt als muziek in de oren niet? In Tilburg kan het. Hier wordt namelijk een proef uitgevoerd gericht op ouderen die moeilijk ter been zijn en langer de tijd nodig hebben om de straat over te steken.

Voor de test is een speciale app ontwikkeld. Als je aan komt lopen en je hebt de app op je telefoon, dan begint deze te communiceren met het stoplicht. De app weet of iemand moeizaam loopt en geeft dit door aan het stoplicht dat hierdoor langer op groen blijft staan.

Nederlandse innovatie

Martin de Vries van het bedrijf Dynniq heeft de app ontwikkeld. “We zien dat iemand wandelt en weten ook wat voor type voetganger het is. We weten of deze persoon moeizaam loopt. En met die informatie zorgen we dat het stoplicht langer op groen blijft staan.” Het bedrijf Dynniq is een innovatief Nederlands bedrijf dat technologie gebruikt om mensen in het dagelijks leven te helpen van A naar B te komen. En met al die mooie innovaties is ons land eigenlijk al te klein geworden, want inmiddels opereren ze ook in andere Europese landen, Zuid-Amerika, Canada en zelfs in de Verenigde Staten. Toch blijft Nederland een mooie proeftuin, zoals Tilburg bewijst met dit project.

Stoplicht op groen zetten

Vraag is alleen of ouderen wel smartphones gebruiken. Een voorbijgangster weet direct te vertellen dat zij in ieder geval van de oude stempel is en niets moet hebben van smartphones. “Mijn is 80 en ik ben 75. Wij hebben dat allemaal niet hoor.” Toch is volgens Martin de Vries ook hierover nagedacht. “De meeste ouderen hebben tegenwoordig wel degelijk een smartphone. En het mooie is, ze hoeven er niets bijzonders mee te doen. Na installatie gaat alles vanzelf.” 100% dekking zullen ze waarschijnlijk nooit hebben. Maar is dat echt heel erg?

De test zal uitwijzen of het werkt en hoe mensen het ervaren. En hopelijk zijn er dan meerdere gemeenten in Nederland die het voorbeeld zullen volgen.

Lees verder

Digitaal

Mantelzorg app maakt plannen een stuk makkelijker

De mantelzorg app Fello helpt het leven van mantelzorgers makkelijker maken. En de app werkt. Steeds meer mensen gebruiken het.

Gedeeld

op

door

Mantelzorg app

Mantelzorg app Fello maakt plannen voor mantelzorgers een stuk makkelijker en overzichtelijker. Het is een gedeelde agenda app waarmee familieleden en vrienden moeiteloos kunnen communiceren en zaken kunnen regelen. En het mooie is, het gratis!

Sinds enige tijd is er een duidelijke verandering gaande in de zorg. Minder verantwoordelijkheden bij de overheid, meer verantwoordelijkheden bij familie en vrienden. Dat is ook de reden waarom mantelzorg zo’n vlucht heeft genomen in ons land. Een taak die zwaar kan zijn. Het doel van Fello is om een mantelzorg app te zijn die het leven voor deze groep juist makkelijker maakt. En dat lijkt aardig te lukken!

Mantelzorg app die werkt

“Mantelzorgers doen nobel werk, maar ervaren veel rompslomp bij de dagelijkse afstemming van wie wat wanneer doet. Ook beslissen over de zorg van hun familielid kan veel uren in beslag nemen. Als de regelstress verdwijnt uit de mantelzorg, blijft er meer tijd over voor de werkelijke zorg en aandacht. Hier komt Fello kijken”, aldus mede-oprichter Elien Phernambucq. “Wij hebben een gedeelde agenda gemaakt voor families die voor iemand zorgen, in de vorm van een gratis app. De app maakt het dagelijkse geregel overzichtelijk en gemakkelijk, waardoor mantelzorgers gemakkelijk hulp kunnen inschakelen, goed kunnen communiceren over beslissingen, tijd kunnen besparen in het regelwerk en zich zo kunnen richten op de echte zorg.”

Partnerdiensten van Fello

Maar Fello maakt het leven van mantelzorgers op meerdere manieren makkelijker. Zo koppelt de mantelzorg app je ook aan bedrijven die diensten leveren waar je gebruik van kunt maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘Senior Service’. Dit bedrijf helpt mantelzorgers met extra hulp als de druk te groot wordt. Fello hoopt binnenkort meer van dergelijke partnerdiensten aan te kunnen bieden. Naast deze partnerdiensten krijgt Fello ook hulp van De Achmea Foundation en zijn ze bij de start ondersteund door een partij zoals Vodafone.

Meer weten?

Wil je meer weten over de mantelzorg app Fello en wat het voor jou als mantelzorger kan doen? Bezoek dan de website en schrijf je direct in voor een gratis account.

Bron: Emerce

Lees verder

Meest gelezen