Volg ons online

Digitaal

eHealth in de zorg, we moeten zorgverleners verleiden

eHealth in de zorg, waarom blijft het lastig? Volgens Hanny Vlemmings moeten we zorgverleners verleiden het te gaan gebruiken.

Gedeeld

op

eHealth in de zorg

Deze week is de eerste Nationale eHealth Week om inzet van digitale hulpmiddelen in de zorg meer onder de aandacht te brengen. Lopend op diverse beurzen zie ik dat er ontzettend veel mogelijk is op dat gebied. Als ik bij mensen thuis of in verpleeghuizen rondkijk dan zie ik hiervan weinig terug. Hoe komt dat toch?

Voor een groot deel is dit het gevolg van de mensen die je op die plekken tegenkomt. Zorgverleners en ouderen. Twee groepen die niet echt staan te trappelen om technologie in te gaan zetten. Wat is daar de reden van?

Veel te duur

Als je aan ouderen vraagt of ze zorgtechnologie gebruiken dan is het antwoord vaak “Nee!” Reden daarvoor is dan: “Het interesseert me niet”, “Ik hoef dat allemaal niet”, “Ik kan daar niet mee omgaan” of “Dat is veel te duur”. Toch gebruiken veel ouderen vaak al zorgtechnologie. Denk bijvoorbeeld aan de personenalarmering of dat handige apparaatje om zelf thuis je bloedsuikers te meten. Dat is dus ook zorgtechnologie?

eHealth Week 2017

Tijdens de slotmanifestatie van de eHealth Week in Den Haag, waar ook minister Schippers bij aanwezig zal zijn, geef ik een presentatie. Mijn onderwerp is: ‘Het verleiden van zorgverleners én ouderen tot het gebruik van technologie in de zorg’. Want ik denk dat verleiden nodig is, moeten werkt niet, dan worden juist de hakken in het zand gezet. Technologie zal vooral meerwaarde moeten hebben voor de gebruiker. Het gevoel van eigen regie en/of zelfstandigheid teruggeven. De wereld weer groter maken. Hobby’s weer kunnen uitoefenen. Kortom het moet ook fijn en/of leuk zijn om het te gaan gebruiken. Haal het niet pas in huis als het voor eventuele zorg moet, maar haal het in huis omdat je het zelf graag wil gaan gebruiken. Later kan het eventueel ingezet worden voor zorg of juist zorg voorkomen.

Helemaal niet duur

En duur? Dat hoeft helemaal niet. Veilig in de nacht naar het toilet? Koop strips met LED lampjes met een sensor eraan en plak die op de plint. Voilà, loopverlichting. En zo zijn er meer simpele oplossingen. Denk creatief na over wat je wil oplossen. Het maakt niet uit waar je het koopt, maar let wel op wát je aanschaft. Bijvoorbeeld dwaaldetectie (GPS). Hoe vaak moet het worden opgeladen? Krijg je tijdig een seintje als het apparaat niet werkt (niet opgeladen/geen bereik)? Zit er een simkaart met abonnement bij in plaats van telkens opwaarderen?

Een kwestie van willen

Ik denk dat het zelf betalen voor technologie niet altijd een kwestie van ‘kunnen’ is, maar ook van ‘willen’. En als je iets heel graag wil, dan kan het vaak toch wel. Het hoeft niet altijd nieuw te zijn en vaak zie je dat kinderen graag bijspringen om hun ouders meer zelfstandigheid te geven. Minder eenzaam zijn of veilig thuis te laten wonen. Ik denk dat daar ook een opdracht ligt voor gemeentes en welzijn. Om tijdig te signaleren en vooral technologie al binnen te halen voordat er (dure) zorg nodig is. Vaak worden vanaf een bepaalde leeftijd gesprekken gevoerd over hoe het gaat thuis en of je hulp nodig hebt. Juist in deze, vaak laagdrempelige gesprekken, kan een inzet van technologie geadviseerd worden om het welzijn te bevorderen en zorg te voorkomen of in ieder geval uit te stellen.

Zorgverleners verleiden

Zoals ik in het begin aangaf weten ouderen vaak niet wat bedoeld wordt met eHealth in de zorg. Daar ligt onder andere een rol voor de zorgverlener, vrijwilliger of WMO-consulent van de gemeente. Helaas is ook de zorgverlener vaak slecht op de hoogte van wat er allemaal mogelijk is. Daarbij komt dat ze het door een tekort aan personeel vaak druk hebben waardoor de tijd en energie ontbreekt om zich erin te verdiepen. Tenslotte denkt de zorgverlener nog regelmatig, ten onrechte, dat de oudere dit niet wil of kan. Om juist te kunnen adviseren, zal daarom eerst de zorgverlener goed op de hoogte moeten zijn. Dit werkt het best door ze dingen te laten zien en uit te proberen. Hierdoor zien ze dat het vaak helemaal niet zo ingewikkeld is. Ze krijgen een reëler beeld.

eHealth in de zorg voorbeelden

Ik geef graag een voorbeeld. Bij een oudere met een beginnende dementie begint de familie, maar ook de zorg zich zorgen te maken. Gaat het allemaal nog wel helemaal alleen? Tijdens een gesprek komt ook een eventuele inzet van sensoren ter sprake. De hakken gaan in het zand, want men wil niet de hele dag in de gaten gehouden worden! Was men beter op de hoogte van de werking van sensoren, dan had je kunnen uitleggen dat sensoren juist ingesteld kunnen worden om alleen een seintje te geven als het patroon afwijkt van het normale patroon. Dus als iemand plots 10 keer in de nacht naar het toilet gaat, om 11 uur nog niet uit bed is of de verwarming nog steeds op 15 heeft staan terwijl het vriest. Gaat alles zoals het hoort, dan hoor of zie je niets van deze sensors. Daarbij komt ook dat je bijvoorbeeld een sensor bij de voordeur kunt hangen. Als je daar voorbij loopt dan weet je huis dat je binnen (of buiten) bent en gaat het ‘aan’ (of ‘uit’). Er gaan lampen aan, eventueel gaat automatisch de radio of tv aan. Noem maar op.

Het is juist ontzorgen

Zie het dus als ontzorgen voor familie of zorgverlener. En comfort voor de gebruiker. Inzet van technologie doe je vooral op basis van behoeften die de gebruiker, vaak de oudere, heeft. Kijk waar behoefte aan is en daarna hoe je aan die behoefte tegemoet kunt komen waarbij technologie automatisch meegenomen wordt. Natuurlijk zit daar een uitleg en begeleiding bij, maar dat hoeft echt niet persé bij een (hoger opgeleide) zorgverlener te liggen. Denk aan vrijwilligers, kinderen, kleinkinderen of ouderen in de buurt die het ook al gebruiken. Zij kunnen prima ambassadeurs en instructeurs zijn. Maar denk ook aan studenten of zorgverleners niveau MBO 2. Ik zie vooral ook voor hen een rol weggelegd.

Conclusie

Kortom: verleiden doe je door de technologie leuk en nuttig te laten zijn! Daarom spreek ik ook liever over ‘technologie in de zorg’ in plaats van zorgtechnologie. Je gebruikt de technologie al en als het van pas komt, dan gebruik je het ook voor je zorg. En niet snappen hoe het werkt? Dat is helemaal niet zo belangrijk. Als het maar werkt en de bediening zo simpel mogelijk is. Om technologie te bedienen en te gebruiken hoef je echt niet te weten hoe het werkt. Ik weet ook echt niet precies hoe mijn auto werkt. Als hij het maar doet!

Meer informatie

Hanny Vlemmings is Toegepast Gerontoloog. Ze blogt over vergrijzing en toepassing van techniek.

Lees verder
Advertentie

Digitaal

Ouderen zetten het stoplicht langer op groen

Zelf het stoplicht langer op groen zetten omdat je meer tijd nodig hebt? In Tilburg kunnen ouderen dat via een app.

Gedeeld

op

door

Stoplicht op groen
Video: Omroep Brabant

Stoplicht langer op groen zetten als je aan komt lopen? Klinkt als muziek in de oren niet? In Tilburg kan het. Hier wordt namelijk een proef uitgevoerd gericht op ouderen die moeilijk ter been zijn en langer de tijd nodig hebben om de straat over te steken.

Voor de test is een speciale app ontwikkeld. Als je aan komt lopen en je hebt de app op je telefoon, dan begint deze te communiceren met het stoplicht. De app weet of iemand moeizaam loopt en geeft dit door aan het stoplicht dat hierdoor langer op groen blijft staan.

Nederlandse innovatie

Martin de Vries van het bedrijf Dynniq heeft de app ontwikkeld. “We zien dat iemand wandelt en weten ook wat voor type voetganger het is. We weten of deze persoon moeizaam loopt. En met die informatie zorgen we dat het stoplicht langer op groen blijft staan.” Het bedrijf Dynniq is een innovatief Nederlands bedrijf dat technologie gebruikt om mensen in het dagelijks leven te helpen van A naar B te komen. En met al die mooie innovaties is ons land eigenlijk al te klein geworden, want inmiddels opereren ze ook in andere Europese landen, Zuid-Amerika, Canada en zelfs in de Verenigde Staten. Toch blijft Nederland een mooie proeftuin, zoals Tilburg bewijst met dit project.

Stoplicht op groen zetten

Vraag is alleen of ouderen wel smartphones gebruiken. Een voorbijgangster weet direct te vertellen dat zij in ieder geval van de oude stempel is en niets moet hebben van smartphones. “Mijn is 80 en ik ben 75. Wij hebben dat allemaal niet hoor.” Toch is volgens Martin de Vries ook hierover nagedacht. “De meeste ouderen hebben tegenwoordig wel degelijk een smartphone. En het mooie is, ze hoeven er niets bijzonders mee te doen. Na installatie gaat alles vanzelf.” 100% dekking zullen ze waarschijnlijk nooit hebben. Maar is dat echt heel erg?

De test zal uitwijzen of het werkt en hoe mensen het ervaren. En hopelijk zijn er dan meerdere gemeenten in Nederland die het voorbeeld zullen volgen.

Lees verder

Digitaal

Mantelzorg app maakt plannen een stuk makkelijker

De mantelzorg app Fello helpt het leven van mantelzorgers makkelijker maken. En de app werkt. Steeds meer mensen gebruiken het.

Gedeeld

op

door

Mantelzorg app

Mantelzorg app Fello maakt plannen voor mantelzorgers een stuk makkelijker en overzichtelijker. Het is een gedeelde agenda app waarmee familieleden en vrienden moeiteloos kunnen communiceren en zaken kunnen regelen. En het mooie is, het gratis!

Sinds enige tijd is er een duidelijke verandering gaande in de zorg. Minder verantwoordelijkheden bij de overheid, meer verantwoordelijkheden bij familie en vrienden. Dat is ook de reden waarom mantelzorg zo’n vlucht heeft genomen in ons land. Een taak die zwaar kan zijn. Het doel van Fello is om een mantelzorg app te zijn die het leven voor deze groep juist makkelijker maakt. En dat lijkt aardig te lukken!

Mantelzorg app die werkt

“Mantelzorgers doen nobel werk, maar ervaren veel rompslomp bij de dagelijkse afstemming van wie wat wanneer doet. Ook beslissen over de zorg van hun familielid kan veel uren in beslag nemen. Als de regelstress verdwijnt uit de mantelzorg, blijft er meer tijd over voor de werkelijke zorg en aandacht. Hier komt Fello kijken”, aldus mede-oprichter Elien Phernambucq. “Wij hebben een gedeelde agenda gemaakt voor families die voor iemand zorgen, in de vorm van een gratis app. De app maakt het dagelijkse geregel overzichtelijk en gemakkelijk, waardoor mantelzorgers gemakkelijk hulp kunnen inschakelen, goed kunnen communiceren over beslissingen, tijd kunnen besparen in het regelwerk en zich zo kunnen richten op de echte zorg.”

Partnerdiensten van Fello

Maar Fello maakt het leven van mantelzorgers op meerdere manieren makkelijker. Zo koppelt de mantelzorg app je ook aan bedrijven die diensten leveren waar je gebruik van kunt maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘Senior Service’. Dit bedrijf helpt mantelzorgers met extra hulp als de druk te groot wordt. Fello hoopt binnenkort meer van dergelijke partnerdiensten aan te kunnen bieden. Naast deze partnerdiensten krijgt Fello ook hulp van De Achmea Foundation en zijn ze bij de start ondersteund door een partij zoals Vodafone.

Meer weten?

Wil je meer weten over de mantelzorg app Fello en wat het voor jou als mantelzorger kan doen? Bezoek dan de website en schrijf je direct in voor een gratis account.

Bron: Emerce

Lees verder

Digitaal

Werkdruk in de zorg verlagen met technologie

De werkdruk in de zorg is hoog. Maar bij zorginstelling Coloriet werken ze sinds kort met nieuwe technologie die dit kan veranderen.

Gedeeld

op

Werkdruk in de zorg

Werkdruk in de zorg is hoog. Zeker nu er minder mensen in de zorg werken, terwijl er meer werknemers nodig zijn. Heel Holland Zorgt neemt daarom een kijkje bij zorginstelling Coloriet, waar technologie wordt ingezet om de werkdruk te verlagen.

Slimme sensoren

De personeelsproblemen in de zorg zijn niet van de een op de andere dag opgelost. Daarom bieden nieuwe technologieën de mogelijkheid om werkdruk in de zorg te verlagen. Het apparaatje dat bij Coloriet gebruikt wordt is gekoppeld aan een systeem van zogenaamde ‘slimme sensoren’. Deze sensoren geven precies aan wat een bewoner doet. Vervolgens wordt een signaal verstuurd naar de verzorger die hierop kan reageren. Maar waarom zorgt dit voor een verlaging van de werkdruk?

Werkdruk in de zorg verminderd

Voorheen moesten verpleegkundigen bij alle bewoners langs om te checken of alles in orde was, ongeacht of dit nodig was of niet. Tijdrovend, terwijl die tijd misschien heel gericht gebruikt kan worden bij bewoners waar het echt nodig is. Door de installatie van de slimme sensoren kan het verpleegkundig personeel nu heel doelgericht zorg verlenen waardoor de werkdruk afneemt en de bewoner juist meer in plaats van minder aandacht krijgt.

Lees verder

Meest gelezen