Volg ons online

Digitaal

eHealth in de zorg, we moeten zorgverleners verleiden

eHealth in de zorg, waarom blijft het lastig? Volgens Hanny Vlemmings moeten we zorgverleners verleiden het te gaan gebruiken.

Gedeeld

op

eHealth in de zorg

Deze week is de eerste Nationale eHealth Week om inzet van digitale hulpmiddelen in de zorg meer onder de aandacht te brengen. Lopend op diverse beurzen zie ik dat er ontzettend veel mogelijk is op dat gebied. Als ik bij mensen thuis of in verpleeghuizen rondkijk dan zie ik hiervan weinig terug. Hoe komt dat toch?

Voor een groot deel is dit het gevolg van de mensen die je op die plekken tegenkomt. Zorgverleners en ouderen. Twee groepen die niet echt staan te trappelen om technologie in te gaan zetten. Wat is daar de reden van?

Veel te duur

Als je aan ouderen vraagt of ze zorgtechnologie gebruiken dan is het antwoord vaak “Nee!” Reden daarvoor is dan: “Het interesseert me niet”, “Ik hoef dat allemaal niet”, “Ik kan daar niet mee omgaan” of “Dat is veel te duur”. Toch gebruiken veel ouderen vaak al zorgtechnologie. Denk bijvoorbeeld aan de personenalarmering of dat handige apparaatje om zelf thuis je bloedsuikers te meten. Dat is dus ook zorgtechnologie?

eHealth Week 2017

Tijdens de slotmanifestatie van de eHealth Week in Den Haag, waar ook minister Schippers bij aanwezig zal zijn, geef ik een presentatie. Mijn onderwerp is: ‘Het verleiden van zorgverleners én ouderen tot het gebruik van technologie in de zorg’. Want ik denk dat verleiden nodig is, moeten werkt niet, dan worden juist de hakken in het zand gezet. Technologie zal vooral meerwaarde moeten hebben voor de gebruiker. Het gevoel van eigen regie en/of zelfstandigheid teruggeven. De wereld weer groter maken. Hobby’s weer kunnen uitoefenen. Kortom het moet ook fijn en/of leuk zijn om het te gaan gebruiken. Haal het niet pas in huis als het voor eventuele zorg moet, maar haal het in huis omdat je het zelf graag wil gaan gebruiken. Later kan het eventueel ingezet worden voor zorg of juist zorg voorkomen.

Helemaal niet duur

En duur? Dat hoeft helemaal niet. Veilig in de nacht naar het toilet? Koop strips met LED lampjes met een sensor eraan en plak die op de plint. Voilà, loopverlichting. En zo zijn er meer simpele oplossingen. Denk creatief na over wat je wil oplossen. Het maakt niet uit waar je het koopt, maar let wel op wát je aanschaft. Bijvoorbeeld dwaaldetectie (GPS). Hoe vaak moet het worden opgeladen? Krijg je tijdig een seintje als het apparaat niet werkt (niet opgeladen/geen bereik)? Zit er een simkaart met abonnement bij in plaats van telkens opwaarderen?

Een kwestie van willen

Ik denk dat het zelf betalen voor technologie niet altijd een kwestie van ‘kunnen’ is, maar ook van ‘willen’. En als je iets heel graag wil, dan kan het vaak toch wel. Het hoeft niet altijd nieuw te zijn en vaak zie je dat kinderen graag bijspringen om hun ouders meer zelfstandigheid te geven. Minder eenzaam zijn of veilig thuis te laten wonen. Ik denk dat daar ook een opdracht ligt voor gemeentes en welzijn. Om tijdig te signaleren en vooral technologie al binnen te halen voordat er (dure) zorg nodig is. Vaak worden vanaf een bepaalde leeftijd gesprekken gevoerd over hoe het gaat thuis en of je hulp nodig hebt. Juist in deze, vaak laagdrempelige gesprekken, kan een inzet van technologie geadviseerd worden om het welzijn te bevorderen en zorg te voorkomen of in ieder geval uit te stellen.

Zorgverleners verleiden

Zoals ik in het begin aangaf weten ouderen vaak niet wat bedoeld wordt met eHealth in de zorg. Daar ligt onder andere een rol voor de zorgverlener, vrijwilliger of WMO-consulent van de gemeente. Helaas is ook de zorgverlener vaak slecht op de hoogte van wat er allemaal mogelijk is. Daarbij komt dat ze het door een tekort aan personeel vaak druk hebben waardoor de tijd en energie ontbreekt om zich erin te verdiepen. Tenslotte denkt de zorgverlener nog regelmatig, ten onrechte, dat de oudere dit niet wil of kan. Om juist te kunnen adviseren, zal daarom eerst de zorgverlener goed op de hoogte moeten zijn. Dit werkt het best door ze dingen te laten zien en uit te proberen. Hierdoor zien ze dat het vaak helemaal niet zo ingewikkeld is. Ze krijgen een reëler beeld.

eHealth in de zorg voorbeelden

Ik geef graag een voorbeeld. Bij een oudere met een beginnende dementie begint de familie, maar ook de zorg zich zorgen te maken. Gaat het allemaal nog wel helemaal alleen? Tijdens een gesprek komt ook een eventuele inzet van sensoren ter sprake. De hakken gaan in het zand, want men wil niet de hele dag in de gaten gehouden worden! Was men beter op de hoogte van de werking van sensoren, dan had je kunnen uitleggen dat sensoren juist ingesteld kunnen worden om alleen een seintje te geven als het patroon afwijkt van het normale patroon. Dus als iemand plots 10 keer in de nacht naar het toilet gaat, om 11 uur nog niet uit bed is of de verwarming nog steeds op 15 heeft staan terwijl het vriest. Gaat alles zoals het hoort, dan hoor of zie je niets van deze sensors. Daarbij komt ook dat je bijvoorbeeld een sensor bij de voordeur kunt hangen. Als je daar voorbij loopt dan weet je huis dat je binnen (of buiten) bent en gaat het ‘aan’ (of ‘uit’). Er gaan lampen aan, eventueel gaat automatisch de radio of tv aan. Noem maar op.

Het is juist ontzorgen

Zie het dus als ontzorgen voor familie of zorgverlener. En comfort voor de gebruiker. Inzet van technologie doe je vooral op basis van behoeften die de gebruiker, vaak de oudere, heeft. Kijk waar behoefte aan is en daarna hoe je aan die behoefte tegemoet kunt komen waarbij technologie automatisch meegenomen wordt. Natuurlijk zit daar een uitleg en begeleiding bij, maar dat hoeft echt niet persé bij een (hoger opgeleide) zorgverlener te liggen. Denk aan vrijwilligers, kinderen, kleinkinderen of ouderen in de buurt die het ook al gebruiken. Zij kunnen prima ambassadeurs en instructeurs zijn. Maar denk ook aan studenten of zorgverleners niveau MBO 2. Ik zie vooral ook voor hen een rol weggelegd.

Conclusie

Kortom: verleiden doe je door de technologie leuk en nuttig te laten zijn! Daarom spreek ik ook liever over ‘technologie in de zorg’ in plaats van zorgtechnologie. Je gebruikt de technologie al en als het van pas komt, dan gebruik je het ook voor je zorg. En niet snappen hoe het werkt? Dat is helemaal niet zo belangrijk. Als het maar werkt en de bediening zo simpel mogelijk is. Om technologie te bedienen en te gebruiken hoef je echt niet te weten hoe het werkt. Ik weet ook echt niet precies hoe mijn auto werkt. Als hij het maar doet!

Meer informatie

Hanny Vlemmings is Toegepast Gerontoloog. Ze blogt over vergrijzing en toepassing van techniek.

Advertentie

Digitaal

Bespaar op internet. Zo vind je het goedkoopste alles-in-1-pakket!

Met een alles-in-1-pakket voor je internet, telefoon en tv kun je maandelijks flink wat geld besparen. Maar hoe vind je het beste pakket?

Gedeeld

op

door

Alles-in-1-pakket

Dit gastblog is gemaakt in samenwerking met vergelijkingssite Pricewise.nl

De technologie staat niet stil. Internet wordt steeds belangrijker. Heb je een vraag? Wil je openingsuren te weten komen? Een mailtje sturen? Snel even het internet openen en het is in een mum van tijd geklaard.

Ook tv is in de meeste huishoudens onmisbaar geworden. Hoelang is het geleden dat je nog een satelliet moest plaatsen? Tegenwoordig heeft bijna iedereen digitale tv. En veel mensen hebben, eventueel naast de smartphone, ook nog een huistelefoon. Kortom, de maandelijkse vasten lasten voor internet, tv en bellen kunnen dus flink oplopen. Je kunt hierop besparen!

Alles-in-1-pakket

Je kunt natuurlijk voor het internet, de tv en de huistelefoon aparte abonnementen afsluiten. Maar er zijn tegenwoordig ook veel providers die een alles-in-1-pakket aanbieden. Dit is een pakket met internet, digitale tv én vaste telefonie. Het afsluiten van zo’n alles-in-1-pakket scheelt je een hoop administratie. Daarbij zijn zulke pakketten vaak ook nog eens een stuk goedkoper dan drie losse abonnementen bij elkaar.

Alles-in-1 voor iedereen

Er zijn wel veel verschillen tussen de alles-in-1-pakketten die providers aanbieden. Het is dus belangrijk om verschillende pakketten met elkaar te vergelijken. Zo heb je alles-in-1 pakketten voor iedereen. Voor wie regelmatig op internet zit en veel downloadt zijn deze al wat duurder, dan voor iemand die maar af en toe surft.

Overzichtelijk

Gelukkig hoef je niet zelf alle websites van de verschillende providers langs om de alles-in-1-pakketten met elkaar te vergelijken. Dat zou een behoorlijke klus zijn. Hier zijn vergelijkingssites voor. Je vult je gegevens in én je voorkeuren. Vervolgens krijg je een overzicht van alle pakketten die hier aan voldoen. Het mooie is, het goedkoopste alles-in-1-pakket staat altijd bovenaan!

Voorkeuren

Het fijne aan vergelijkingssites is dat ze neutraal zijn en eerlijke vergelijkingen maken zonder extra kosten te verbergen. Het belangrijkste is dat je kijkt naar wat je echt nodig hebt. Kijk je veel tv en telefoneer je veel, maar gebruik je internet zelden of nooit, dan kies je een pakket dat daaraan voldoet. Deze alles-in-1 diensten heb je in alle geuren en kleuren.

Let op de valkuilen

Heb je een keuze gemaakt, check dan goed of er misschien nog verborgen kosten zijn die een vergelijkingssite niet kan opmerken. Wat is er wel en wat is er niet inbegrepen in de prijs? Misschien moet er nog een modem (een klein toestel waarmee je je huis verbindt met het wereldwijde web) geïnstalleerd worden of een internetkabel gelegd worden? Er zijn verschillen tussen de diverse providers. Bezoek dus hun website of bel ze om erachter te komen wat voor jouw situatie nodig is.

Meer weten?

Wil je meer weten over de diverse alles-in-1-pakketten of wil je een andere producten vergelijken? Bezoek dan eens de website van Pricewise en ontdek waar je op kunt besparen.

Lees verder

Digitaal

Super handige apps voor mantelzorgers

Deze handige apps voor mantelzorgers kunnen je helpen zorgtaken te verlichten. We hebben het allemaal druk, dus een steuntje in de rug kunnen we wel gebruiken!

Gedeeld

op

Handige apps

Steeds meer mensen besteden een deel van hun tijd als mantelzorger. En omdat we een druk leven hebben is ‘timemanagement’ van essentieel belang. We hebben namelijk een drukke baan, een gezin, vrienden én we proberen ook nog wat te sporten. De vergelijkingssite Kiesvoorjezorg.nl vond deze zes handige apps die iedere mantelzorger kan helpen! 

Daar zijn handige apps voor!

Of het nu gaat om ouderen die langer thuis blijven wonen, maar wel wat hulp kunnen gebruiken of (ernstig) zieke mensen die een netwerk nodig hebben om hen te helpen, je hebt er vast al mee te maken gekregen in je familie- of vriendenkring. Mantelzorgen is mensenwerk. Maar het organiseren van, communiceren over en in praktische zin bezig zijn met mantelzorgen is een complexe klus, waarbij het prettig is als er soms zaken zijn die gemakkelijker kunnen met behulp van techniek. Omdat inmiddels bijna iedereen wel een smartphone heeft, hebben we een aantal apps voor je op een rijtje gezet die je kunt gebruiken om zaken wat beter te stroomlijnen en voor in- en overzicht. Gebruik je een app die er nog niet bijstaat? Laat het dan weten!

Whatsapp

Natuurlijk ken je Whatsapp al en gebruik je het waarschijnlijk ook al. Maar de lijst zou niet compleet zijn als we het niet zouden noemen. De groepsfunctie van Whatsapp maakt het gemakkelijk om snel te communiceren met elkaar. En word je gek van alle notificaties? Die kun je van een groepsapp muten (op stil zetten) zodat je kunt kijken wanneer jij tijd hebt.

Medicijnen

Degene die verzorgd wordt gebruikt naar alle waarschijnlijkheid meerdere medicijnen. Het is soms moeilijk om bij te houden welke medicijnen, wanneer moeten worden genomen. Daar helpt Medapp bij. Je kunt medicijnen scannen zodat de app voor je bij kan houden of er al nieuwe besteld moeten worden. Maar je kunt ook alerts instellen zodat de medicijnen op tijd worden genomen. Ook handig: in Medapp vind je bijsluiters en instructies voor alle medicijnen. Dat scheelt minilettertjes lezen van de papieren bijsluiter. Als je apotheek is aangesloten bij Medapp kun je herhaalrecepten bestellen via de app en je bestelling zelfs volgen. Onmisbaar dus deze app.

Gesprekken opnemen

Patiënten worden vaak overspoeld met informatie van allerlei artsen en mantelzorgers daarmee dus ook. Dat soort gesprekken zijn soms complex en het is lastig om altijd scherp te reageren of alles wat er gezegd wordt te onthouden. Het kan dan handig zijn om de gesprekken op te nemen. Voor face-to-face gesprekken heeft elke smartphone een opnamefunctie. Maar als het gaat om telefonisch overleg, is het handig een opname-app op je telefoon te installeren. Voor Android werkt ACR call recorder goed. Je kunt opgenomen gesprekken vanuit de app ook supermakkelijk delen (via Whatsapp bijvoorbeeld). Voor Apple is het lastiger en zijn er in elk geval geen gratis apps beschikbaar. Je kunt natuurlijk wel de telefoon op speaker zetten en gesprekken opnemen met een extern apparaat. Ben je bereid om te betalen dan kun je voor 4 euro per maand TapeAcall gebruiken. Hoe dat precies werkt en wat je daarvoor moet doen, lees je hier.

Zen blijven

Mantelzorgen kan heel erg zwaar zijn soms. Natuurlijk doe je het met liefde, maar dat betekent niet dat het geen stress oplevert. Af en toe een zen-momentje doet wonderen. De VGZ Mindfulness coach kan daar bijvoorbeeld bij helpen. De app biedt een programma van 5 weken aan, waarin je oefeningen doet om meer mindful te worden.

Vind je een Engelstalige app geen punt en ben je bereid om abonnementskosten te betalen? Dan is Headspace ook een aanrader. Deze app leert je mediteren en daarmee rust te vinden op lastige momenten. Voor € 9.99 per maand heb je een eigen meditatie en mindfulness coach met tal van oefeningen, ook voor hele specifieke momenten of problemen.

Ook Engelstalig, maar wel gratis is Insight Timer. Deze app wordt volgens de makers door meer dan 4 miljoen mensen gebruikt en is daarmee een zeer populaire optie. Ook hier vind je oefeningen die specifieke problemen aanpakken.

Afspraken maken en beheren

Agenda’s beheren is een talent op zich. Ben je mantelzorger, dan moet er ook met anderen gecoördineerd worden en dat maakt het nog complexer. Met de MiessAgenda app heb je één agenda waar iedereen die betrokken is in kan werken. Zo kan iedereen afspraken in de agenda plaatsen en kun je dan aangeven of jij op dat moment wel of niet kunt. Daarnaast kun je ook aangeven hoe het is gegaan: zijn er nieuwe medicijnen, oefeningen of wat anders waar de rest rekening mee moet houden. Erg handig dus.

Naast MiessAgenda is er ook Fello, die hetzelfde biedt als MiessAgenda: een plek om samen een agenda te beheren.

Eerste Hulp

Er kan altijd wat misgaan, zeker als het gaat om mensen die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Het is dan belangrijk dat je eerste hulp toe kunt passen. Het beste is natuurlijk als je daar een training voor volgt, maar daarnaast is de EHBO-app van het Rode Kruis ook goed om op zak te hebben. De app staat vol met EHBO-instructies waarmee je zomaar een leven zou kunnen redden.

Er zijn natuurlijk veel meer apps die het leven van mantelzorgers gemakkelijker kunnen maken. Welke app is voor jou onmisbaar? We horen het graag van je!

Meer weten?

Wil je meer weten over mantelzorgers of andere vormen van zorg? Op Kies Voor je Zorg vind je meer informatie hierover.

Lees verder

Digitaal

Online shoppen of toch in een winkel?

Online shoppen of toch gewoon naar een ouderwetse winkel? Wat is populairder tegenwoordig? Onderzoeksbureau Motivaction onderzocht het.

Gedeeld

op

door

Online shoppen

Liever online shoppen of toch gewoon naar een winkel gaan? De verschillen in gedrag en behoeften qua online en offline winkelen zijn duidelijk. Motivaction heeft er onderzoek naar gedaan en komt met de feiten.

Online shoppen draait vooral om gemak

Zoals vaak het geval is, dient gemak de mens. Nederlanders zijn risicomijdend en letten op de centen. Redenen om online te kopen draaien vooral om gemak: 48% wil niet gebonden zijn aan openingstijden, 45% vindt het fijn dat producten thuisbezorgd worden en 39% ziet het als voordeel de deur niet uit te hoeven. Online telt ook de prijs mee: 44% wil prijzen vergelijken en 36% vindt de prijzen aantrekkelijker. Slechts 4% zegt dat de prijzen in de winkel aantrekkelijker zijn.

Waarom dan toch naar de winkel?

Om geen miskoop te doen. 69% wil een product kunnen passen of uitproberen alvorens het te kopen. 67% wil het materiaal goed kunnen zien en voelen, en een derde gaat naar de winkel om advies te krijgen. Toch speelt ook in de keuze voor fysieke winkels de prijs een rol: je hoeft geen verzendkosten te betalen (37%).

Meubelen en tuinproducten blijven een offline product

Ook heeft het soort product invloed op de keuze voor een bezoek aan een fysieke winkel of online shoppen. Zo geeft 57% van de Nederlanders die boeken, films en videogames zowel online als in de winkel koopt aan dat ze de voorkeur geven aan het online kopen van deze producten. Dit is de enige productcategorie waarbij online het wint van de winkel. Voor elektronica, producten voor dieren, medicijnen en vrijetijdsproducten spant het erom en wint de winkel met 60%. Meubelen en tuinartikelen blijven toch echt een offline product, ruim 80% gaat hier liever voor naar de winkel.

Speel meer in op de behoeften van de consument

Voor retailers blijft het een moeilijke keuze waar de focus komt te liggen bij het voorzien in de online- en offlinebehoeften van de consument. Het ene kanaal sluit het andere niet uit, ze kunnen elkaar juist versterken. Om in te spelen op de behoeften van consumenten is het nodig hen eerst te begrijpen. Uit ons onderzoek blijkt onder andere dat er online meer behoefte is aan zekerheid. Offline heeft men voldoende aan test- en pasmogelijkheden en een goed advies van medewerkers.

Vervolgens zal de doelgroep overtuigd moeten worden. Onze shoppertypen bieden handvatten om de overtuigingskracht te vergroten en scherp in te spelen op de online- en offlinebehoeften. De shopperprofielen zijn gebaseerd op gedrag in de winkel en webshop, waarbij we kijken naar motieven, wensen en behoeften van verschillende klanttypen.

Shopperonderzoek van Motivaction

Motivaction is bezig met een grootschalige update van de shoppertypen om onder andere de verschuivingen online en offline in kaart te brengen. De resultaten geven handvatten voor de communicatie met en de activatie van de verschillende shoppertypen. We hebben kennis over een groot aantal onderwerpen, zoals bezoekgedrag aan diverse soorten retailers, voorkeuren voor promotiesoorten en hoe de doelgroepen te bereiken zijn. Wij weten naar welke winkels en webshops de shoppers bovengemiddeld gaan, op wat voor promoties zij het beste reageren en hoe ze te bereiken zijn. Elk retailsegment vraagt om een eigen aanpak en invulling van de verkoopstrategie. Motivaction kan aan de hand van de shopper-typen een op maat gemaakt advies opstellen voor een optimale aansluiting bij de doelgroep.

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1.038 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality-shoppertypen. Het veldwerk voor dit onderzoek liep van 2 t/m 9 september 2016.

Meer weten?

Meer lezen over de onderzoeken van Motivaction? Neem dan een kijkje op hun blog.

Lees verder

Meest gelezen