Volg ons online

Digitaal

Denemarken, hoe doen ze dat toch daar?

Denemarken, is het een lichtend voorbeeld van hoe het moet in de zorg? Of valt dat tegen? Blogger Yvonne Witter onderzocht het.

Gedeeld

op

Ouderenzorg in Denemarken

Denemarken, hoofdstad Kopenhagen. In Amerika verwarren ze het land vaak met ons eigen landje, wat misschien ook niet heel gek is. We liggen niet ver uit elkaar qua afstand én er zijn veel overeenkomsten in hoe we naar zaken kijken. Of hoe we zaken aanpakken. Maar hoe zit dat met de verzorgingsstaat? Blogger Yvonne Witter van het Aedez-ActiZ Kenniscentrum Wonen-Zorg maakte onlangs een studiereis naar het noorden om met eigen ogen te zien hoe de ouderenzorg in Denemarken verschilt van die van ons. En wat we mogelijk van hun zouden kunnen leren.

Genieten van het leven

Denemarken ligt zo dichtbij en lijkt in een aantal opzichten op Nederland. Toch zijn de verschillen al snel merkbaar bij aankomst: de taal is anders, het land is in oppervlakte groot maar heeft beduidend minder inwoners. Het landschap is glooiend, automobilisten houden zich keurig aan de snelheid en mensen komen erg relaxt over. Niet voor niets is het Deense ‘hygge’ een hype! ‘Hygge’ laat zich het beste vertalen als ‘knus’ en omschrijft de Deense volksaard. Het houdt in dat Denen focussen op de dingen die er echt toe doen en genieten van de goede dingen in het leven.

Hygge

Momenteel verschijnen er veel boeken met tips om ‘hygge ’te bereiken. Vinden we ‘hygge’ terug in de ouderenzorg? Wat kunnen wij naast ‘hygge’ van de Denen leren en zij van ons? Ik ga het in vier dagen tijd meemaken tijdens de studiereis die professor Joris Slaets en Marieke van der Waal van de Leyden Academy in het kader van de leergang ‘Veroudering en gezondheidszorg tussen 8 en 11 mei organiseerden.

Minder bedden, meer technologie

De Denen staan voor een grote uitdaging wat betreft de ziekenhuiszorg. Peder Jest, directeur van het ziekenhuis, Odense University Hospital vertelt ons dat er op dit moment 36 ziekenhuizen in Denemarken zijn, maar dat van overheidswege is besloten een flink aantal ziekenhuizen te sluiten. “OUH is één van de drie gezondheidscentra van Denemarken en heeft 1.038  bedden. Maar we hebben de opgave dit aantal te verminderen tot 720 bedden. We willen de beste zorg leveren”, aldus Jest. “Wat goed is voor de patiënt, is goed voor ons. De patiënt komt eerst.”

Drie P’s

Het gaat om de drie P’s: patiënttevredenheid, patiëntzekerheid en patiëntstroom. Er is weinig hiërarchie: de arts en de verpleegkundige leiden gezamenlijk de afdeling en zijn gelijkwaardig. OUH heeft enkele gerenommeerde onderzoeksinstituten waaronder AgeCare (cancer research). In 2022 komt een nieuw en grootschalig ziekenhuis maar met 20 procent minder bedden, 8 procent minder budget en met meer patiënten. “Vandaar dat we bezig zijn met innovatie, om te anticiperen op de toekomst.” Zoals nieuwe methodes rond anasthesie, robotchirurgie, vroegsignalering, telemedicine, apps voor patiënten en personeel, virtuele consultaties, 3D technologie  en wearables (apparaten die je op je lichaam kunt dragen), telehospice.

Drones in de ouderenzorg

Vrijdag opent het eerste dronecentum. “We hebben drie experimenten lopen om drones in te gaan zetten,” zegt Peder niet zonder trots. Lea Bohn, innovatieconsulente bij het centre for Innovative Medical Technology, opgericht in 2014, werkt nauw samen met OUH en de universiteit. “In de zorg zijn we nog niet zo gewend om met apps te werken bijvoorbeeld  maar we zijn er druk mee bezig. De app ‘my patient journey’ voor patiënten en professionals heeft al 20.000 gebruikers en er komen wekelijks 300 bij. Steeds meer patiënten kunnen thuis ook ziekenhuiszorg krijgen door teleconsults.”

Telezorg

Het streven is dat patiënten alleen in het ziekenhuis zijn als het niet anders kan. De patiënttevredenheid neemt toe door telezorg, omdat ze zich meer betrokken voelen bij de behandeling en meer kunnen doorgaan met hun gewone leven. “Het ziekenhuis is bij hen op bezoek in plaats van andersom.” En er zijn ook camera-pillen die je kunt slikken en die ‘filmpjes’ maken en zo informatie verschaffen. De prijs is nog erg hoog en het is nog volop in ontwikkeling.

Innovaties in de zorg

Promovendi Charlotte Myhre Nielsen en Pernille Ravn Jakobsen vertellen over hun onderzoek naar innovaties in de zorg voor osteoporose patiënten. Het doel is de kwaliteit van leven, de empowerment en het zelf-management te vergroten. Zij doen dit in co-creatie met de patiënten zelf en met professionals. Zo kwam naar voren dat het prettiger is om te spreken over ‘wat kan ik voelen?’ in plaats van over ‘symptomen.’ De osteoporose app moet informatie bieden over de ziekte. Via de app kunnen patiënten resultaten van onderzoeken ontvangen. Charlotte hoort tijdens haar interviews voor het onderzoek naar osteoporose-patiënten dat patiënten zich niet gezien voelen als individu maar als ‘heupfractuur.’ Informatie komt slecht binnen. Empowerment is hard nodig maar er is ook behoefte aan nieuwe manieren van communicatie. Ze zijn via pilots bezig om de juiste oplossingen te vinden. Wat er precies uit gaat komen, is nog niet helder.

Denemarken vergrijst

“Denemarken vergrijst en ook het aantal 80-plussers neemt toe”, begint professor Karen Andersen-Ranberg haar verhaal. En net als in Nederland zijn er minder kinderen, minder arbeidskrachten, meer samengestelde gezinnen, en stijgt de pensioensleeftijd. In Denemarken trekken veel jongeren naar de stad. “De na-oorlogse generatie is beter op de hoogte van hun rechten en is veeleisender”, schetst Karen de huidige situatie in Denemarken. De gezondheidszorg is gratis, mensen betalen wel deels voor medicijnen. Er zijn gemeentelijke verpleeghuizen en mensen betalen een inkomensafhankelijke bijdrage. De thuiszorg en revalidatie is kosteloos en voor iedereen toegankelijk. In het verpleeghuis is het scheiden van wonen en zorg doorgevoerd. Ouderen betalen gewoon huur.”

eHealth werkt

Gemeenten betalen de rekening voor de eerste paar dagen als iemand in het ziekenhuis ligt, dus heeft de gemeente er belang bij om te investeren in preventie. Doordat er straks minder ziekenhuizen zijn, moet de efficiency verbeteren. Dit kan door mensen korter op te nemen, door meer in te zetten op preventie, door te focussen op ouderen, en door de revalidatie in de eerstelijnszorg onder te brengen. In ieder geval kun je opname beter voorkomen. “Je hebt een goede gezondheid nodig om opname in een ziekenhuis te overleven.” Bijvoorbeeld door inzetten van ‘acute home care nurses’ en door eHealth. Hoewel eHealth vaak ontwikkeld is voor alleen bepaalde ziekten zoals diabetes, COPD. Het is dus de uitdaging om eHealth oplossingen te vinden voor mensen die een combinatie hebben van verschillende aandoeningen.

Toolkit

De professor is bezig geweest met het ontwikkelen van een toolkit voor deze verpleegkundigen. Zij kunnen kwetsbare burgers die risico lopen bezoeken. Met een koffer vol apparatuur kunnen zij bloed afnemen en allerlei testjes doen, zoals urineonderzoek. De informatie kunnen zij via de computer aan de huisarts doorgeven. Deze ge-uploade informatie ontvangt de huisarts via links en hij of zij kan in de cloud kijken naar de resultaten en op basis daarvan bijvoorbeeld een medicijn voorschrijven. Karen is bezig met een experiment waarbij snelle verwijzing naar specialisten mogelijk wordt. En dat de behandeling worden gemonitord via hospital@home. “We gaan nu de Geri toolbox ontwikkelen en dankzij een overheidssubsidie van 12 miljoen Deense kronen implementeren in vier gemeenten”, zegt  Karen enthousiast.

Artsen terughoudend

Waar ze tegenaan loopt is dat op dit moment verpleegkundigen geen bloedonderzoek mogen doen voordat zij met een arts hebben gesproken. “We zijn in onderhandeling met de vereniging van huisartsen hierover. Ze verheugt zich al op haar toekomstige project: het ontwikkelen van software op individueel niveau om de toename van zorg te identificeren. Het klinkt allemaal eenvoudig maar er zijn nogal wat uitdagingen, zoals het enthousiasmeren van de huisartsen, want zij zijn nog wat terughoudend en zijn bang voor extra werk. Andere uitdagingen zijn: het verkrijgen van stabiele financiering, het verbeteren van het digitale netwerk, het verkrijgen van meer bandwijdte voor videoverbindingen en het verzorgen van scholing van professionals rond IT-gebruik.” Aan haar drive ligt het niet!

Yvonne Witter is adviseur bij het Aedes Actiz en weet alles over woonvormen voor ouderen.

Advertentie

Digitaal

Bespaar op internet. Zo vind je het goedkoopste alles-in-1-pakket!

Met een alles-in-1-pakket voor je internet, telefoon en tv kun je maandelijks flink wat geld besparen. Maar hoe vind je het beste pakket?

Gedeeld

op

door

Alles-in-1-pakket

Dit gastblog is gemaakt in samenwerking met vergelijkingssite Pricewise.nl

De technologie staat niet stil. Internet wordt steeds belangrijker. Heb je een vraag? Wil je openingsuren te weten komen? Een mailtje sturen? Snel even het internet openen en het is in een mum van tijd geklaard.

Ook tv is in de meeste huishoudens onmisbaar geworden. Hoelang is het geleden dat je nog een satelliet moest plaatsen? Tegenwoordig heeft bijna iedereen digitale tv. En veel mensen hebben, eventueel naast de smartphone, ook nog een huistelefoon. Kortom, de maandelijkse vasten lasten voor internet, tv en bellen kunnen dus flink oplopen. Je kunt hierop besparen!

Alles-in-1-pakket

Je kunt natuurlijk voor het internet, de tv en de huistelefoon aparte abonnementen afsluiten. Maar er zijn tegenwoordig ook veel providers die een alles-in-1-pakket aanbieden. Dit is een pakket met internet, digitale tv én vaste telefonie. Het afsluiten van zo’n alles-in-1-pakket scheelt je een hoop administratie. Daarbij zijn zulke pakketten vaak ook nog eens een stuk goedkoper dan drie losse abonnementen bij elkaar.

Alles-in-1 voor iedereen

Er zijn wel veel verschillen tussen de alles-in-1-pakketten die providers aanbieden. Het is dus belangrijk om verschillende pakketten met elkaar te vergelijken. Zo heb je alles-in-1 pakketten voor iedereen. Voor wie regelmatig op internet zit en veel downloadt zijn deze al wat duurder, dan voor iemand die maar af en toe surft.

Overzichtelijk

Gelukkig hoef je niet zelf alle websites van de verschillende providers langs om de alles-in-1-pakketten met elkaar te vergelijken. Dat zou een behoorlijke klus zijn. Hier zijn vergelijkingssites voor. Je vult je gegevens in én je voorkeuren. Vervolgens krijg je een overzicht van alle pakketten die hier aan voldoen. Het mooie is, het goedkoopste alles-in-1-pakket staat altijd bovenaan!

Voorkeuren

Het fijne aan vergelijkingssites is dat ze neutraal zijn en eerlijke vergelijkingen maken zonder extra kosten te verbergen. Het belangrijkste is dat je kijkt naar wat je echt nodig hebt. Kijk je veel tv en telefoneer je veel, maar gebruik je internet zelden of nooit, dan kies je een pakket dat daaraan voldoet. Deze alles-in-1 diensten heb je in alle geuren en kleuren.

Let op de valkuilen

Heb je een keuze gemaakt, check dan goed of er misschien nog verborgen kosten zijn die een vergelijkingssite niet kan opmerken. Wat is er wel en wat is er niet inbegrepen in de prijs? Misschien moet er nog een modem (een klein toestel waarmee je je huis verbindt met het wereldwijde web) geïnstalleerd worden of een internetkabel gelegd worden? Er zijn verschillen tussen de diverse providers. Bezoek dus hun website of bel ze om erachter te komen wat voor jouw situatie nodig is.

Meer weten?

Wil je meer weten over de diverse alles-in-1-pakketten of wil je een andere producten vergelijken? Bezoek dan eens de website van Pricewise en ontdek waar je op kunt besparen.

Lees verder

Digitaal

Super handige apps voor mantelzorgers

Deze handige apps voor mantelzorgers kunnen je helpen zorgtaken te verlichten. We hebben het allemaal druk, dus een steuntje in de rug kunnen we wel gebruiken!

Gedeeld

op

Handige apps

Steeds meer mensen besteden een deel van hun tijd als mantelzorger. En omdat we een druk leven hebben is ‘timemanagement’ van essentieel belang. We hebben namelijk een drukke baan, een gezin, vrienden én we proberen ook nog wat te sporten. De vergelijkingssite Kiesvoorjezorg.nl vond deze zes handige apps die iedere mantelzorger kan helpen! 

Daar zijn handige apps voor!

Of het nu gaat om ouderen die langer thuis blijven wonen, maar wel wat hulp kunnen gebruiken of (ernstig) zieke mensen die een netwerk nodig hebben om hen te helpen, je hebt er vast al mee te maken gekregen in je familie- of vriendenkring. Mantelzorgen is mensenwerk. Maar het organiseren van, communiceren over en in praktische zin bezig zijn met mantelzorgen is een complexe klus, waarbij het prettig is als er soms zaken zijn die gemakkelijker kunnen met behulp van techniek. Omdat inmiddels bijna iedereen wel een smartphone heeft, hebben we een aantal apps voor je op een rijtje gezet die je kunt gebruiken om zaken wat beter te stroomlijnen en voor in- en overzicht. Gebruik je een app die er nog niet bijstaat? Laat het dan weten!

Whatsapp

Natuurlijk ken je Whatsapp al en gebruik je het waarschijnlijk ook al. Maar de lijst zou niet compleet zijn als we het niet zouden noemen. De groepsfunctie van Whatsapp maakt het gemakkelijk om snel te communiceren met elkaar. En word je gek van alle notificaties? Die kun je van een groepsapp muten (op stil zetten) zodat je kunt kijken wanneer jij tijd hebt.

Medicijnen

Degene die verzorgd wordt gebruikt naar alle waarschijnlijkheid meerdere medicijnen. Het is soms moeilijk om bij te houden welke medicijnen, wanneer moeten worden genomen. Daar helpt Medapp bij. Je kunt medicijnen scannen zodat de app voor je bij kan houden of er al nieuwe besteld moeten worden. Maar je kunt ook alerts instellen zodat de medicijnen op tijd worden genomen. Ook handig: in Medapp vind je bijsluiters en instructies voor alle medicijnen. Dat scheelt minilettertjes lezen van de papieren bijsluiter. Als je apotheek is aangesloten bij Medapp kun je herhaalrecepten bestellen via de app en je bestelling zelfs volgen. Onmisbaar dus deze app.

Gesprekken opnemen

Patiënten worden vaak overspoeld met informatie van allerlei artsen en mantelzorgers daarmee dus ook. Dat soort gesprekken zijn soms complex en het is lastig om altijd scherp te reageren of alles wat er gezegd wordt te onthouden. Het kan dan handig zijn om de gesprekken op te nemen. Voor face-to-face gesprekken heeft elke smartphone een opnamefunctie. Maar als het gaat om telefonisch overleg, is het handig een opname-app op je telefoon te installeren. Voor Android werkt ACR call recorder goed. Je kunt opgenomen gesprekken vanuit de app ook supermakkelijk delen (via Whatsapp bijvoorbeeld). Voor Apple is het lastiger en zijn er in elk geval geen gratis apps beschikbaar. Je kunt natuurlijk wel de telefoon op speaker zetten en gesprekken opnemen met een extern apparaat. Ben je bereid om te betalen dan kun je voor 4 euro per maand TapeAcall gebruiken. Hoe dat precies werkt en wat je daarvoor moet doen, lees je hier.

Zen blijven

Mantelzorgen kan heel erg zwaar zijn soms. Natuurlijk doe je het met liefde, maar dat betekent niet dat het geen stress oplevert. Af en toe een zen-momentje doet wonderen. De VGZ Mindfulness coach kan daar bijvoorbeeld bij helpen. De app biedt een programma van 5 weken aan, waarin je oefeningen doet om meer mindful te worden.

Vind je een Engelstalige app geen punt en ben je bereid om abonnementskosten te betalen? Dan is Headspace ook een aanrader. Deze app leert je mediteren en daarmee rust te vinden op lastige momenten. Voor € 9.99 per maand heb je een eigen meditatie en mindfulness coach met tal van oefeningen, ook voor hele specifieke momenten of problemen.

Ook Engelstalig, maar wel gratis is Insight Timer. Deze app wordt volgens de makers door meer dan 4 miljoen mensen gebruikt en is daarmee een zeer populaire optie. Ook hier vind je oefeningen die specifieke problemen aanpakken.

Afspraken maken en beheren

Agenda’s beheren is een talent op zich. Ben je mantelzorger, dan moet er ook met anderen gecoördineerd worden en dat maakt het nog complexer. Met de MiessAgenda app heb je één agenda waar iedereen die betrokken is in kan werken. Zo kan iedereen afspraken in de agenda plaatsen en kun je dan aangeven of jij op dat moment wel of niet kunt. Daarnaast kun je ook aangeven hoe het is gegaan: zijn er nieuwe medicijnen, oefeningen of wat anders waar de rest rekening mee moet houden. Erg handig dus.

Naast MiessAgenda is er ook Fello, die hetzelfde biedt als MiessAgenda: een plek om samen een agenda te beheren.

Eerste Hulp

Er kan altijd wat misgaan, zeker als het gaat om mensen die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Het is dan belangrijk dat je eerste hulp toe kunt passen. Het beste is natuurlijk als je daar een training voor volgt, maar daarnaast is de EHBO-app van het Rode Kruis ook goed om op zak te hebben. De app staat vol met EHBO-instructies waarmee je zomaar een leven zou kunnen redden.

Er zijn natuurlijk veel meer apps die het leven van mantelzorgers gemakkelijker kunnen maken. Welke app is voor jou onmisbaar? We horen het graag van je!

Meer weten?

Wil je meer weten over mantelzorgers of andere vormen van zorg? Op Kies Voor je Zorg vind je meer informatie hierover.

Lees verder

Digitaal

Online shoppen of toch in een winkel?

Online shoppen of toch gewoon naar een ouderwetse winkel? Wat is populairder tegenwoordig? Onderzoeksbureau Motivaction onderzocht het.

Gedeeld

op

door

Online shoppen

Liever online shoppen of toch gewoon naar een winkel gaan? De verschillen in gedrag en behoeften qua online en offline winkelen zijn duidelijk. Motivaction heeft er onderzoek naar gedaan en komt met de feiten.

Online shoppen draait vooral om gemak

Zoals vaak het geval is, dient gemak de mens. Nederlanders zijn risicomijdend en letten op de centen. Redenen om online te kopen draaien vooral om gemak: 48% wil niet gebonden zijn aan openingstijden, 45% vindt het fijn dat producten thuisbezorgd worden en 39% ziet het als voordeel de deur niet uit te hoeven. Online telt ook de prijs mee: 44% wil prijzen vergelijken en 36% vindt de prijzen aantrekkelijker. Slechts 4% zegt dat de prijzen in de winkel aantrekkelijker zijn.

Waarom dan toch naar de winkel?

Om geen miskoop te doen. 69% wil een product kunnen passen of uitproberen alvorens het te kopen. 67% wil het materiaal goed kunnen zien en voelen, en een derde gaat naar de winkel om advies te krijgen. Toch speelt ook in de keuze voor fysieke winkels de prijs een rol: je hoeft geen verzendkosten te betalen (37%).

Meubelen en tuinproducten blijven een offline product

Ook heeft het soort product invloed op de keuze voor een bezoek aan een fysieke winkel of online shoppen. Zo geeft 57% van de Nederlanders die boeken, films en videogames zowel online als in de winkel koopt aan dat ze de voorkeur geven aan het online kopen van deze producten. Dit is de enige productcategorie waarbij online het wint van de winkel. Voor elektronica, producten voor dieren, medicijnen en vrijetijdsproducten spant het erom en wint de winkel met 60%. Meubelen en tuinartikelen blijven toch echt een offline product, ruim 80% gaat hier liever voor naar de winkel.

Speel meer in op de behoeften van de consument

Voor retailers blijft het een moeilijke keuze waar de focus komt te liggen bij het voorzien in de online- en offlinebehoeften van de consument. Het ene kanaal sluit het andere niet uit, ze kunnen elkaar juist versterken. Om in te spelen op de behoeften van consumenten is het nodig hen eerst te begrijpen. Uit ons onderzoek blijkt onder andere dat er online meer behoefte is aan zekerheid. Offline heeft men voldoende aan test- en pasmogelijkheden en een goed advies van medewerkers.

Vervolgens zal de doelgroep overtuigd moeten worden. Onze shoppertypen bieden handvatten om de overtuigingskracht te vergroten en scherp in te spelen op de online- en offlinebehoeften. De shopperprofielen zijn gebaseerd op gedrag in de winkel en webshop, waarbij we kijken naar motieven, wensen en behoeften van verschillende klanttypen.

Shopperonderzoek van Motivaction

Motivaction is bezig met een grootschalige update van de shoppertypen om onder andere de verschuivingen online en offline in kaart te brengen. De resultaten geven handvatten voor de communicatie met en de activatie van de verschillende shoppertypen. We hebben kennis over een groot aantal onderwerpen, zoals bezoekgedrag aan diverse soorten retailers, voorkeuren voor promotiesoorten en hoe de doelgroepen te bereiken zijn. Wij weten naar welke winkels en webshops de shoppers bovengemiddeld gaan, op wat voor promoties zij het beste reageren en hoe ze te bereiken zijn. Elk retailsegment vraagt om een eigen aanpak en invulling van de verkoopstrategie. Motivaction kan aan de hand van de shopper-typen een op maat gemaakt advies opstellen voor een optimale aansluiting bij de doelgroep.

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1.038 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality-shoppertypen. Het veldwerk voor dit onderzoek liep van 2 t/m 9 september 2016.

Meer weten?

Meer lezen over de onderzoeken van Motivaction? Neem dan een kijkje op hun blog.

Lees verder

Meest gelezen