Volg ons online

Digitaal

Betere zorg, zo kan het in de toekomst

Is betere zorg nog mogelijk in Nederland? Volgens werkgeversorganisaties wel. en nieuwe technologie is daarbij onmisbaar.

Gedeeld

op

Betere zorg met technologie

Betere zorg, is dat nog mogelijk in Nederland? Iedere maand deelt de zorgvergelijkingswebsite KiesvoorjeZorg.nl het laatste nieuws, meningen en nieuwe ontwikkelingen hier op NED7. Nieuws over de zorg en over wat er voor ons allemaal valt te kiezen.

En als het over betere zorg gaat dan blijkt dat er wel degelijk toekomst in zit. Volgens werkgeversorganisaties in ons land kan het veel goedkoper, terwijl de kwaliteit er op vooruit gaat. Het antwoord? Nieuwe technologie!

Het kan goedkoper

Onze gezondheidszorg kan veel goedkoper, als zorgverleners en patiënten de nieuwste technologische snufjes omarmen en zorg via internet de normaalste zaak van de wereld wordt. Dat zeggen werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland in een visie voor een nieuw kabinet, die ze onlangs hebben aangeboden aan minister Edith Schippers. Zo kunnen mensen een verkleurend moedervlekje best zelf controleren via een app. De echo bij zwangerschap kan ook thuis op de bank. De cardioloog houdt hartpatiënten net zo goed op afstand in de gaten. En zelfs chemotherapie en nierdialyse thuis zijn soms prima te doen. Zorg thuis is veel minder belastend voor de patiënt. Ook kost het de zorgverzekeraars en de overheid minder. De verwachte opbrengst zou immens zijn: meer ziekenhuiszorg thuis uitvoeren kan al een besparing van minimaal 1,5 miljard euro per jaar opleveren ‘en waarschijnlijk nog veel meer’, hebben de werkgevers doorgerekend. Dat hebben we vaker voorbij horen komen.

eHealth is de toekomst

Dat eHealth een grote toekomst heeft is duidelijk. De consument wordt kritischer en techniek stelt ons in staan veel dingen in eigen hand te nemen en te houden. We hebben graag alles onder controle. Ook de zorgaanbieders ontdekken en gebruiken het gemak van technologie. Over een paar jaar loggen we thuis achter de computer in met een videolink naar de arts. Met je app of smartphone meet je zelf je bloeddruk en geef je andere vitale gegevens door. Voor routinegesprekken spreken we zelfs tegen een computerbeeld. Kies je eigen arts-avatar!

Vraag het dokter Youtube

We weten ook steeds meer informatie zelf te vinden. Je zoon heeft last van z’n achilleshiel, of enkel, of ergens daar in de buurt. Jongens van 9 kunnen het niet zo duidelijk beschrijven. Groeipijnen denk je dan. Maar het herstel duurt wel erg lang. Op het internet lees je over verschillende mogelijke oorzaken van zijn pijnen. En op Youtube vind je een filmpje van een arts die een soortgelijke diagnose stelt bij een patiënt. Er werd duidelijk getoond wat de pijnpunten in zo’n voet kunnen zijn. Druk eens hier, dan zet je druk op de achilleshiel plaat. Als dat zeer doet, is het een groeipijn en kan de pees de groei van de plaat niet aan. Doe dan het volgende…. Maar, voel ook eens aan beide kanten van de pees. Als dit pijn doet, is het waarschijnlijk een peesontsteking. Dan kun je beter dit doen. Beweeg de voet; duw en trek zachtjes… Het gaat maar door en binnen 10 minuten kun je uitsluiten wat het waarschijnlijk allemaal niet is en wat wel.

Duurste zorg in Europa

Dit is natuurlijk een klein voorbeeld van klein leed, maar met de kennis van dokter Youtube hoef je niet perse naar de huisarts. Ook niet naar een fysiotherapeut; door zelf te behandelen is het euvel snel verholpen. De combinatie van een thuisbehandeling, maar dan wel met je arts op afstand is natuurlijk een heel goede ontwikkeling voor veel meer ziektebeelden en aandoeningen. Maar daarvoor is wel een ‘revolutie’ binnen het huidige stelsel nodig. De zorg kost iedere volwassene Nederlander nu zo’n € 5.400 per jaar! Dat is al veel meer dan elders in Europa en deze rekening loopt, als we niets doen, op naar € 6.200 per volwassene aan het einde van de volgende kabinetsperiode. Dat komt door de vergrijzing en extra behandelmogelijkheden vanwege nieuwe uitvindingen.

Betere zorg begint bij technologie

Digitalisering maakt het mogelijk dat zorg steeds meer individueel en op maat wordt. Die innovaties moeten dus zo snel mogelijk dagelijkse kost worden, luidt de oproep van de werkgeversorganisaties. Dat scheelt geld. Zelfs het eigen risico en de eigen bijdragen kunnen kritisch tegen het licht worden gehouden, staat in het stuk. Daarbij moet rekening worden gehouden met ongewenste effecten, zoals onnodig ziekteverzuim door zorgmijding. Voorwaarde is wel dat de premiedruk voor verzekerden en werkgevers niet toeneemt.

Frisse wind door Den Haag

Het is de bedoeling dat een speciaal topteam van experts en ondernemers succesvolle voorbeeldprojecten gaat selecteren, die dan landelijk de norm worden. Zo’n team kan ook knellende regels aanpakken, zoals aparte declaratietarieven en verschillende soorten eigen bijdragen. Wij zijn benieuwd. Er waait binnenkort hopelijk een frisse wind door Den Haag. Of niet, dat is nog even afwachten met de formatie. Maar dat ze een visie moeten ontwikkelen op het gebied van de zorg staat als een paal boven water. De 21e eeuw is al begonnen. Laat de zorg de trein niet missen!

KiesvoorjeZorg artikelbanner

Kies voor je Zorg is een vergelijkingssite waar alles te vinden is over de beste zorg bij jou in de buurt.

Advertentie

Digitaal

Gratis wifi hotspots in je…rollator

Gratis Wifi Hotspots in felgekleurde rollators. In de binnenstad van Helmond brengen ze tegenwoordig jong en oud in contact.

Gedeeld

op

door

Gratis wifi hotspots

Gratis wifi hotspots in felgekleurde rollators. In de Helmondse binnenstad zie je ze tegenwoordig rondlopen. Fluorescerend groen, geel en roze, dus opvallen doen ze zeker. En met een reden.

Kunstenaar Rocco Verdult kwam op het idee deze gratis wifi hotspots bij ouderen te creëren om ze makkelijker in contact te brengen met jongeren in de stad. Nergens is op straat gratis wifi te vinden. Dus zodra de jongeren in de gaten hebben dat er hotspots rondlopen, komen ze daar direct op af.

Eenzaamheid

Het idee heeft meerdere voordelen. “Ouderen zitten vaak in hun eentje thuis, en een beetje doelloos door de stad lopen is niet leuk. Als we aan ouderen uitleggen wat wifi is en hoe ze met jongeren contact kunnen krijgen doordat hun rollator met gratis wifi hotspots is uitgerust, snijdt het mes aan twee kanten”, zegt Verdult. “Jongeren komen eerder naar de binnenstad als er gratis wifi is; ouderen krijgen buitenlucht én contact.” De gratis wifi hotspots werken alleen met een wachtwoord én je moet dicht in de buurt staan. Ze ontkomen er dus bijna niet aan om contact te leggen.

Contact met jongeren

Maar niet iedereen is even enthousiast. “Jongeren zijn zo leuk niet om contact mee te hebben”, zegt een dame van 90. “Dat valt meestal tegen en ik weet niet wat wifi is.” Maar op die enkele slechte ervaring na, zijn de meeste ouderen én jongeren wel heel positief. “Je kunt denk ik veel makkelijker contact maken en dat is gezellig”, zegt een andere dame van 70. En het project heeft inmiddels al zoveel bekendheid dat er ouderen zijn die zich vrijwillig aanmelden voor deelname.

Gratis wifi hotspots

Voor de jongeren is de ervaring tot nu toe ook heel positief. “Het beste idee sinds tijden”, zegt een meisje van 16. “Wifi is voor ons heel belangrijk. In de hele binnenstad van Eindhoven is wifi dus daarom gaan we er graag heen. Helmond heeft zoiets niet, terwijl iedereen snapt dat jongeren wifi nodig hebben. Er zijn oma’s en opa’s die speciaal wifi aanschaffen omdat ze willen dat de kleinkinderen op bezoek komen. Dit is echt héél vet.” En de connectie maken met ouderen vinden ze juist heel leuk. “Je kunt niet zomaar op een oudere aflopen en een praatje beginnen. Door de wandelende wifi kan dat wel”, zegt een ander meisje. “Dit is echt een supergoed idee.”

Is het inderdaad zo’n goed idee? We zijn benieuwd naar je mening of ideeën om ouderen in contact te brengen met jongeren.

Bron: NOS

Lees verder

Digitaal

Online boodschappen doen, waar moet je op letten?

Online boodschappen doen is een uitkomst als je slecht ter been bent. Maar waar moet je op letten bij de verschillende diensten?

Gedeeld

op

door

Online boodschappen doen

Online boodschappen doen, steeds meer mensen doen het. Jonge gezinnen doen het omdat ze een druk leven hebben. Ouderen doen het steeds vaker omdat het gemakkelijk is als je slechter ter been bent. Alleszelf.nl maakte een handige vergelijking van de diverse websites. Wat is de beste service voor jou?

Ben je overigens wel nog goed ter been, dan is de beste optie altijd zelf je boodschappen doen. Je blijft daardoor in beweging, kunt zelf zien, ruiken én voelen welke producten je koopt én je kunt veel makkelijker de goedkoopste keuze maken. Maar ben je hiertoe niet in staat, dan is online boodschappen doen een uitkomst.

Waar hebben we naar gekeken?

Er vanuit gaande dat alle supermarkten dezelfde kwaliteit producten hebben, hebben we in de vergelijking gelet op het bestelgemak (hoe makkelijk is het om via de website te bestellen?), het betaalgemak (hoe makkelijk kun je betalen en met welke betaalmiddelen?) én het bezorggemak (hoe makkelijk is de bezorging geregeld? Leveren ze de boodschappen af in de keuken, hoe is het verpakt, hoe punctueel zijn ze?).

Bestelgemak

Laten we beginnen met het bestelgemak. Eigenlijk zijn alle sites heel overzichtelijk gepresenteerd. Voordat je überhaupt kunt bestellen moet je wel eerst een persoonlijk account aanmaken. Logisch, want de gegevens zijn straks natuurlijk nodig voor bezorging en afhandeling. Bovendien is het goed om alles in je profiel te hebben omdat je straks weer terugkomt om opnieuw bestellingen te plaatsen. Een persoonlijk account bevordert dus alleen maar het gemak. En dat is goed. Wat overigens ook handig is van je persoonlijke account is dat je bij de meeste services een boodschappenlijstje kunt aanmaken. Je typt in wat je nodig hebt en het systeem geeft je alle opties waar je uit kunt kiezen. Scheelt tijd! Bovendien kun je deze de volgende keer weer gebruiken bij een nieuwe bestelling.

Betaalgemak

Het betaalgemak is belangrijk. Je wil dat je betaling veilig wordt afgehandeld. De meeste bezorgdiensten gebruiken een mobiel pinapparaat. Er is dus geen contact geld nodig én je kunt eerst de boodschappen controleren voordat je betaalt. Voor ouderen is het soms wel lastig omdat ze of niet voldoende bekend zijn met moderne betaalmiddelen (alhoewel die wel heel uitzonderlijk is tegenwoordig) of ze zien soms niet voldoende. Bezorgdienst Picnic heeft daarom de mogelijkheid ingebouwd om vooraf via de website te betalen. Dit is ook handig voor mantelzorgers die de boodschappen online doen voor iemand anders.

Bezorggemak

De bezorging is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de service. Hoe snel worden spullen afgeleverd? Worden ze alleen maar bij de voordeur afgeleverd, of zet de bezorger ze ook in de keuken neer? Bij de meeste bezorgdiensten bestel je vandaag en ontvang je het “de volgende dag in huis”. Bij Albert Heijn en Plus kun je de boodschappen ook vandaag bestellen en laten afleveren. Je betaalt hier wel extra voor. Bij alle diensten kun je aangeven welk bezorgmoment je voorkeur heeft. Dit gebeurt binnen een dagdeel van ongeveer vier uur. Plus en Picnic zijn nauwkeuriger. Bij Plus kan die binnen een tijdvak van 2 uur en bij Picnic zelfs een uur. De laatste geeft je zelfs de mogelijkheid om de bezorger via de app te laten volgen.

Service tot in de keuken

En niet onbelangrijk: moet je zelf de boodschappen naar binnen tillen of zetten de bezorgers het even voor je in de keuken? Eigenlijk alle landelijke bezorgers geven aan dat ze tot in de keuken afleveren. Sommige lokale bezorgers vermelden dit niet, maar ervaring leert dat niemand hier een probleem van maakt. Je kunt er dus vanuit gaan dat iedereen wel tot in de keuken aflevert. Zeker als ze zien dat iemand slecht ter been is.

Online boodschappen doen bij Picnic

Nieuwkomer Picnic onderscheidt zich overigens door haar bijzondere aanpak. Deze service heeft geen fysieke winkels, ze zijn heel nauwkeurig met bezorgtijden, ze rekenen geen bezorgkosten én rijden in milieuvriendelijke elektrische autootjes. Het enige lastige kan zijn dat je een app moet installeren, wat wellicht voor veel ouderen nog niet altijd mogelijk is. Toch maken steeds meer ouderen gebruik van smartphones en vooral iPads, dus zal dit voor de meeste mensen geen punt meer zijn.

Andere diensten

Mocht je overigens gebruik willen maken van een bezorgservice die uitsluitend bezorgen dan zijn er twee opties die interessant kunnen zijn. Voor de regio Zuid-Holland-Zuid is er bijvoorbeeld Wijbezorgenthuis. Deze service doet de boodschappen bij de supermarkt van je keuze en bezorgt deze vervolgens aan de deur. Bij Ikzoekeenboodschappenhulp kun je zelf iemand zoeken die de boodschappen voor je doet bij een supermarkt en die thuis bezorgt. De servicekosten voor deze bezorgdienst is wel een stuk hoger dan normaal. Ze rekenen € 7,50 per uur. Voordeel is echter wel dat je hiervoor het persoonsgebonden budget (PGB) kunt gebruiken als je zelf niet in staat bent boodschappen te doen.

Meer weten?

Wil je meer weten over online boodschappen doen of wil je een handig overzicht van wat alle bezorgdiensten te bieden hebben? Bezoek dan het blog Alleszelf.nl. Hier vind je alles wat je nodig hebt om langer zelfstandig thuis te blijven wonen.

Lees verder

Digitaal

Ouderen zetten het stoplicht langer op groen

Zelf het stoplicht langer op groen zetten omdat je meer tijd nodig hebt? In Tilburg kunnen ouderen dat via een app.

Gedeeld

op

door

Stoplicht op groen
Video: Omroep Brabant

Stoplicht langer op groen zetten als je aan komt lopen? Klinkt als muziek in de oren niet? In Tilburg kan het. Hier wordt namelijk een proef uitgevoerd gericht op ouderen die moeilijk ter been zijn en langer de tijd nodig hebben om de straat over te steken.

Voor de test is een speciale app ontwikkeld. Als je aan komt lopen en je hebt de app op je telefoon, dan begint deze te communiceren met het stoplicht. De app weet of iemand moeizaam loopt en geeft dit door aan het stoplicht dat hierdoor langer op groen blijft staan.

Nederlandse innovatie

Martin de Vries van het bedrijf Dynniq heeft de app ontwikkeld. “We zien dat iemand wandelt en weten ook wat voor type voetganger het is. We weten of deze persoon moeizaam loopt. En met die informatie zorgen we dat het stoplicht langer op groen blijft staan.” Het bedrijf Dynniq is een innovatief Nederlands bedrijf dat technologie gebruikt om mensen in het dagelijks leven te helpen van A naar B te komen. En met al die mooie innovaties is ons land eigenlijk al te klein geworden, want inmiddels opereren ze ook in andere Europese landen, Zuid-Amerika, Canada en zelfs in de Verenigde Staten. Toch blijft Nederland een mooie proeftuin, zoals Tilburg bewijst met dit project.

Stoplicht op groen zetten

Vraag is alleen of ouderen wel smartphones gebruiken. Een voorbijgangster weet direct te vertellen dat zij in ieder geval van de oude stempel is en niets moet hebben van smartphones. “Mijn is 80 en ik ben 75. Wij hebben dat allemaal niet hoor.” Toch is volgens Martin de Vries ook hierover nagedacht. “De meeste ouderen hebben tegenwoordig wel degelijk een smartphone. En het mooie is, ze hoeven er niets bijzonders mee te doen. Na installatie gaat alles vanzelf.” 100% dekking zullen ze waarschijnlijk nooit hebben. Maar is dat echt heel erg?

De test zal uitwijzen of het werkt en hoe mensen het ervaren. En hopelijk zijn er dan meerdere gemeenten in Nederland die het voorbeeld zullen volgen.

Lees verder

Meest gelezen