Volg ons online

Digitaal

5 mobiele apps voor ouderen

5 mobiele apps voor ouderen die handig zijn om bij de hand te hebben. Het laatste nieuws, hulp in de buurt of een alarmdienst.

Gedeeld

op

Mobiele apps voor ouderen 752x300

Veel mensen denken nog steeds dat mensen boven de 65 jaar niet online zijn of gebruik maken van smartphones. Maar niets is minder waar. Op dit moment zijn er in Nederland al meer dan 1.2 miljoen smartphone gebruikers van 65 jaar en ouder. En ook op social media zijn 65 plussers al de grootste groep gebruikers.

Wist je bijvoorbeeld dat al meer dan 45% van de 65 plussers op social media zijn te vinden. Iedereen die dus zegt dat het met name de jongeren zijn die online het belangrijkst zijn, die hebben het helemaal mis!

Handige mobiele apps voor ouderen

Ook het app gebruik groeit hard onder 65 plussers. Daarom hebben wij op de redactie van NED7 een selectie gemaakt van 5 handige mobiele apps voor ouderen.

1. ANBO

Het laatste nieuws voor de doelgroep op je mobiel. De grootste seniorenorganisatie heeft nu ook al haar diensten samengebracht in een handige app. En leden hebben extra voordeel met mooie kortingen. De app is ook ‘location based’, dus je kunt vanaf nu direct zien welke kortingen van toepassing zijn op jouw locatie.

Google Play icon
download de app voor Android
Apple store icon
download de app voor iOS

2. Nestor

Seniorenorganisatie Unie KBO brengt 10 keer per jaar het magazine Nestor uit met artikelen die interessant zijn voor de doelgroep 50 plus. Actuele informatie over geld, gezondheid, interviews, uitgaanstips en nog veel meer. En ook hier kunnen leden gebruik maken van voordelen, kortingen en andere acties. Enige nadeel van de app en het magazine is dat je er pas gebruik van kunt maken als je een inlog hebt.

Google Play icon
download de app voor Android
Apple store icon
download de app voor iOS

3. SOS Alarm app

Focus Cura is een bedrijf dat innovatieve oplossingen ontwikkeld voor de zorg en ouderenzorg. Alle ontwikkelingen zijn er op gericht om mensen langer zelfstandig te kunnen laten functioneren. De SOS Alarm app is daar een goed voorbeeld van. Met één tik op het scherm van je tablet of smartphone sla je alarm bij een zorgmeldkamer of 3 contactpersonen die je hebt opgegeven. Door de GPS-link met de app kan de hulpdienst ook direct de locatie zien waar je je op dat moment bevindt.

De app is alleen te gebruiken op iPhone en iPad.

Apple store icon
download de app voor iOS

4. Ouderenjournaal

Het Ouderenjournaal is een website met nieuws en achtergronden voor 50 plussers. En sinds kort is het nieuws van de site ook te lezen via deze handige app.

Google Play icon
download de app voor Android
Apple store icon
download de app voor iOS

5. Wehelpen

Wehelpen.nl maakt het je makkelijk om hulp te vragen, aan te bieden of te organiseren. Ben je namelijk slecht ter been maar wil je de tuin doen, dan kan je bij jou in de buurt om hulp vragen. Of ben je juist iemand die graag de tuin doet en iemand wil helpen? Via de Wehelpen app wordt het nu dus nog makkelijker om te kijken wat je kunt doen voor en met elkaar.

Google Play icon
download de app voor Android
Apple store icon
download de app voor iOS

meer informatie

NED7 is dé community voor 50-plussers die bewijzen dat ouder worden alles behalve vervelend is.

Advertentie

Digitaal

Online shoppen of toch in een winkel?

Online shoppen of toch gewoon naar een ouderwetse winkel? Wat is populairder tegenwoordig? Onderzoeksbureau Motivaction onderzocht het.

Gedeeld

op

door

Online shoppen

Liever online shoppen of toch gewoon naar een winkel gaan? De verschillen in gedrag en behoeften qua online en offline winkelen zijn duidelijk. Motivaction heeft er onderzoek naar gedaan en komt met de feiten.

Online shoppen draait vooral om gemak

Zoals vaak het geval is, dient gemak de mens. Nederlanders zijn risicomijdend en letten op de centen. Redenen om online te kopen draaien vooral om gemak: 48% wil niet gebonden zijn aan openingstijden, 45% vindt het fijn dat producten thuisbezorgd worden en 39% ziet het als voordeel de deur niet uit te hoeven. Online telt ook de prijs mee: 44% wil prijzen vergelijken en 36% vindt de prijzen aantrekkelijker. Slechts 4% zegt dat de prijzen in de winkel aantrekkelijker zijn.

Waarom dan toch naar de winkel?

Om geen miskoop te doen. 69% wil een product kunnen passen of uitproberen alvorens het te kopen. 67% wil het materiaal goed kunnen zien en voelen, en een derde gaat naar de winkel om advies te krijgen. Toch speelt ook in de keuze voor fysieke winkels de prijs een rol: je hoeft geen verzendkosten te betalen (37%).

Meubelen en tuinproducten blijven een offline product

Ook heeft het soort product invloed op de keuze voor een bezoek aan een fysieke winkel of online shoppen. Zo geeft 57% van de Nederlanders die boeken, films en videogames zowel online als in de winkel koopt aan dat ze de voorkeur geven aan het online kopen van deze producten. Dit is de enige productcategorie waarbij online het wint van de winkel. Voor elektronica, producten voor dieren, medicijnen en vrijetijdsproducten spant het erom en wint de winkel met 60%. Meubelen en tuinartikelen blijven toch echt een offline product, ruim 80% gaat hier liever voor naar de winkel.

Speel meer in op de behoeften van de consument

Voor retailers blijft het een moeilijke keuze waar de focus komt te liggen bij het voorzien in de online- en offlinebehoeften van de consument. Het ene kanaal sluit het andere niet uit, ze kunnen elkaar juist versterken. Om in te spelen op de behoeften van consumenten is het nodig hen eerst te begrijpen. Uit ons onderzoek blijkt onder andere dat er online meer behoefte is aan zekerheid. Offline heeft men voldoende aan test- en pasmogelijkheden en een goed advies van medewerkers.

Vervolgens zal de doelgroep overtuigd moeten worden. Onze shoppertypen bieden handvatten om de overtuigingskracht te vergroten en scherp in te spelen op de online- en offlinebehoeften. De shopperprofielen zijn gebaseerd op gedrag in de winkel en webshop, waarbij we kijken naar motieven, wensen en behoeften van verschillende klanttypen.

Shopperonderzoek van Motivaction

Motivaction is bezig met een grootschalige update van de shoppertypen om onder andere de verschuivingen online en offline in kaart te brengen. De resultaten geven handvatten voor de communicatie met en de activatie van de verschillende shoppertypen. We hebben kennis over een groot aantal onderwerpen, zoals bezoekgedrag aan diverse soorten retailers, voorkeuren voor promotiesoorten en hoe de doelgroepen te bereiken zijn. Wij weten naar welke winkels en webshops de shoppers bovengemiddeld gaan, op wat voor promoties zij het beste reageren en hoe ze te bereiken zijn. Elk retailsegment vraagt om een eigen aanpak en invulling van de verkoopstrategie. Motivaction kan aan de hand van de shopper-typen een op maat gemaakt advies opstellen voor een optimale aansluiting bij de doelgroep.

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1.038 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality-shoppertypen. Het veldwerk voor dit onderzoek liep van 2 t/m 9 september 2016.

Meer weten?

Meer lezen over de onderzoeken van Motivaction? Neem dan een kijkje op hun blog.

Lees verder

Digitaal

Gezond ouder worden in 6 stappen

Gezond ouder worden. Het kan in 6 stappen met de gratis online cursus die de Leyden Academy vanaf mei aanbiedt. Maar waarom is dat nodig? Zijn we niet al heel gezond?

Gedeeld

op

door

Gezond ouder worden

Gezond ouder worden, het is niet moeilijk. Sterker nog, met de nieuwe online cursus van de Leyden Academy kun je het in maar liefst 6 stappen doen!

1 mei gaat de cursus van start en is gratis. Wekelijks zijn er modules te volgen met nieuwe (en bekende) wetenschappelijke inzichten. Maar ook handige tips hoe je gezond ouder worden ook echt in de praktijk kunt brengen. David van Bodegom, Lex van Delden en professor Rudi Westendorp verzorgen de videocolleges. En hou je van reizen? Er zijn virtuele excursies naar Kopenhagen, Denemarken en Gent, België.

Hartklachten voorkomen

De Leyden Academy, die de online cursus ontwikkelde samen met o.a. de TU Delft, kwam op het idee naar aanleiding van onderzoek naar gezond ouder worden. 94% van de hartaanvallen kunnen voorkomen worden door een gezonde leefstijl. 94%!!! Dat is niet zomaar een klein aantal, dat zijn bijna alle hartaanvallen! Onze omgeving helpt mee aan een gezonde leefstijl. Sterker nog, het is onze moderne levensstijl die ervoor heeft gezorgd dat we zoveel problemen hebben met onze gezondheid. Onze hele maatschappij is er op ingericht om het leven zo makkelijk en comfortabel mogelijk te maken. Maar ja, dat betekent dat we minder bewegen, sneller kiezen voor een makkelijke maaltijd en vaak de gemakkelijkste weg kiezen.

Online gezond ouder worden

De Engelstalige versie van de cursus is al sinds december 2016 beschikbaar en door meer dan 10.000 mensen uit 152 landen gevolgd. Vanaf 1 mei 2018 kan dit ook in het Nederlands. De cursus volgt de volgende zes stappen:

  • Oude genen in een nieuwe omgeving: deze mismatch is de voornaamste oorzaak van veel ouderdomsziektes en symptomen.
  • De medische reflex en het alternatief: hoe gaan dokters om met ouderdomsziekten?
  • Waarom diëten niet werken: creëer een omgeving die onbewust gezond gedrag stimuleert.
  • Dagelijkse omgeving: kleine slimme veranderingen hebben grote invloed op onze gezondheid.
  • In de wijk en in het woon-werkverkeer: op excursie naar steden met goede voorbeelden.
  • Een nieuwe publieke gezondheid: de gevolgen voor beleidsmakers, werkgevers en andere professionals.

Meer weten?

Wil je de cursus gezond ouder worden online volgen? Bezoek dan de website van de Leyden Academy en schrijf je in!

Lees verder

Digitaal

Wmo loketten in Nederland op een rijtje

Alle Wmo loketten in een handig overzicht. Het blog Alleszelf.nl heeft een compleet overzicht gemaakt en legt uit wat de Wmo voor jou kan doen.

Gedeeld

op

door

Wmo loketten

Ook altijd zo’n moeite om informatie te vinden over het Wmo loket van de gemeente waarin u woont? En wilt u weten wat de Wmo precies doet voor u? Het blog Alleszelf.nl heeft het voor u op een rijtje gezet, met een handig overzicht van alle Wmo loketten in Nederland.

Sinds 2015 heeft u vaker contact met uw gemeente, omdat de nieuwe Wmo in werking is getreden. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn. Iedere gemeente organiseert de toegang tot ondersteuning op zijn eigen manier. Veel gemeenten hebben Wmo-loketten of andere informatie-adressen ingericht. Of men werkt met sociale wijkteams waar mensen terecht kunnen met hun hulpvraag. Alleszelf.nl biedt u graag in één overzicht de ‘Wmo-loketten Nederland’. Met alle telefoonnummers, e-mailadressen en (gemeente)sites in heel Nederland. Tip: sla deze pagina op als ‘favoriet’.

Soorten ondersteuning

De ondersteuning vanuit de gemeente verschilt in aanbod. Net als de werkwijze betreft de aanvraag en toekenning. De ondersteuning kan bestaan uit:

Wmo: dichtbij voor maatwerk

Gemeenten voeren de nieuwe Wmo graag uit omdat zij ‘dichtbij burgers’ staan en daardoor ‘maatwerk’ kunnen leveren. Directe, makkelijke en persoonlijke communicatie hoort daar natuurlijk bij. Toch is het niet altijd eenvoudig om de juiste contactgegevens van een gemeente te vinden, zo liet de praktijk eerder zien. Om u als oudere, mantelzorger, vrijwilliger of hulpverlener te helpen altijd snel het juiste e-mailadres en telefoonnummer van uw Wmo-loket te vinden, publiceert Alleszelf.nl alle gegevens. Let u er op dat gemeenten verschillende benamingen kunnen gebruiken voor het Wmo-loket, onder andere Loket Wmo, Loket-Z, Zorgloket of Loket Zorg en Inkomen.

Verantwoording Wmo loketten Nederland

De informatie is tot stand gekomen via een zoektocht op internet door een team van zeven mensen. Daarbij is gezocht naar de Wmo-loketten van gemeenten.  In sommige plaatsen zijn naast bovengenoemde omschrijving voor ‘het loket’ ook nog andere namen in gebruik. Bijvoorbeeld: sociale wijkteams, service- en startpunten, informatiecentra, ‘brede loketten’, ‘wegwijsloketten’, ‘lokale loketten’. Deze hebben we dan ook verwerkt. We hebben uitsluitend openbare bronnen geraadpleegd maar nog niet alle gegevens zijn gecontroleerd. Dus: als blijkt dat iets niet correct of compleet is, laat het ons dan alstublieft weten via de contactpagina of als reactie onderaan dit bericht. Dan passen wij het snel aan en zorgen we er samen voor dat het overzicht actueel is.

Meer weten?

Wilt u ook zien hoe u in contact kunt komen met een Wmo loket bij u in de buurt? Bezoek dan dit handige overzicht op het blog van Alleszelf.nl.

Lees verder

Meest gelezen