Volg ons online

Digitaal

10 handige social media tips voor ouderen

Maak jij al optimaal gebruik van social media? Met deze handige social media tips van Alleszelf.nl word je een online expert in no-time.

Gedeeld

op

Handige social media tips voor ouderen

Dit gastblog is geschreven door Annet van Betuw voor Alleszelf.nl

Social media tips voor ouderen zijn de normaalste zaak van de wereld geworden nu steeds meer ouderen online ontdekken. Het blog Alleszelf.nl heeft daarom 10 handige tips op een rijtje gezet die ouderen kunnen helpen langer thuis te blijven wonen.

Je bent online dit artikel aan het lezen, dus dat betekent dat je weet hoe je internet gebruikt. Dat is natuurlijk al heel erg goed, maar weet je ook wat de voordelen zijn van internet en vooral social media, om langer zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen?

Social media tips op een rijtje

Ook al lijkt het alles behalve social, al die mensen die via een schermpje communiceren, toch is social media heel erg sociaal en kun je in contact komen met andere mensen. Hopelijk helpen deze 10 handige social media tips je om te ontdekken hoe je het in kunt zetten voor je eigen doelen.

1. Social media kennen en gebruiken

Lijkt een voor de hand liggende tip, niet? Toch is het alles behalve overbodig. In de workshops die ik geef merk ik bij veel ouderen dat het zeker niet vanzelfsprekend is. De weerstand, onbekendheid en het wantrouwen zijn volop aanwezig. Toch blijkt gelukkig uit onderzoek dat dit onterecht is en dat ouderen zich juist een stuk beter voelen als ze gebruik maken van social media. Ze krijgen meer zelfvertrouwen, verwerken meer informatie, leggen makkelijker (nieuwe) sociale contacten én zijn minder eenzaam. En het is juist de groep eenzame mensen die vatbaarder zijn voor ziekte en achteruitgang. Ook Nederlands onderzoek bevestigt dit. Kortom, social media helpt op meerdere vlakken wat er in de meeste gevallen voor kan zorgen dat iemand langer zelfstandig thuis kan blijven wonen met een betere gezondheid.

Alleszelf artikelbanner met call-to-action

2. Zoek oude bekenden op

Social media is ideaal om mensen op te zoeken. Of het nu familie is, vrienden of (oud) collega’s en oud klasgenoten. Vooral Facebook is hier heel geschikt voor. In Nederland alleen al zijn er dagelijks een krappe 7 miljoen mensen actief. Veel kans dus dat je een bekende vindt.

3. Youtube voor antwoorden

Een antwoord vinden op praktische vragen? Via het videoplatform Youtube kun je tal van leuke filmpjes, spannende filmpjes en ontroerende filmpjes vinden. Maar vooral de praktische video’s doen het goed op Youtube. Hoe werkt bijvoorbeeld een iPad, hoe werkt een traplift of hoe ga je om met iemand die dementie heeft? Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat erop.

4. Makkelijker communiceren

Social media kan ervoor zorgen dat het communiceren met anderen een stuk gemakkelijker wordt. Denk hierbij aan beeldbellen met je kleinkinderen of via makkelijk en snel chatten met anderen via Whatsapp. Er zijn dus nog veel meer mogelijkheden dan de traditionele post of vaste lijn. En het mooie is, het bijna altijd gratis!

5. Hobby vrienden vinden

Het oppakken van een hobby kan heel veel voldoening geven. Maar het is nog veel leuker als die hobby ervoor kan zorgen dat je ook sociale contacten opdoet met gelijkgestemden. Social media is ideaal om mensen te vinden met dezelfde hobby of interesse. Of je nu een groep zoekt via Facebook of via een platform als Max50Plus opzoek gaat, samen iets doen is gewoon leuker dan alleen je tijd doorbrengen.

6. Train je brain

Het is algemeen bekend dat het trainen van je hersenen je ‘jong’ houdt. Social media heeft tal van mogelijkheden om je hierbij te helpen. Spelletjes zoals Wordfeud zijn heel populair, maar ook het blad Libelle heeft een game winkeltje waarin je kunt zoeken. En ben je niet van de spelletjes maar wil je je hersenen kraken op een encyclopedie, dan kun je ‘los’ op Wikipedia.

7. Open blik op de wereld

Naast TV, radio en krant is social media natuurlijk de meest actuele bron van nieuws. Via Facebook of Twitter volg je eigenlijk het nieuws terwijl het gebeurt. En wil je geïnspireerd worden door schoonheid dan zijn Instagram en Pinterest ideaal. Deze foto sites zijn inmiddels uitgegroeid tot enorme grote social media kanalen waar je ook contacten kunt leggen.

8. Handige apps

Apps kun je installeren op je smartphone of tablet. Er zijn er eindeloos veel, dus laten we vooral focussen op een aantal die handig zijn voor de doelgroep. Er zijn gezondheidsapps die je kunnen helpen voeding of beweging. Soms zijn het betaalde apps, maar heel veel zijn er ook gratis. Verder heb je verschillende ouderenapps en tenslotte handige apps voor bijvoorbeeld het weer.

9. Datingsites

Tal van relaties ontstaan tegenwoordig via datingsites en apps. Vooral in de doelgroep boven de 50! En waarom niet? Kijk eens naar 50PlusMatch of Lach.nl.

10. Lokale initiatieven

Kun je niet stilzitten en wil je graag nog middenin de maatschappij staan als bijvoorbeeld een vrijwilliger? Er zijn online tal van initiatieven te vinden die zich richten op lokale projecten. Maar je kunt ook eens een kijkje nemen bij je lokale bibliotheek. Hier worden vaak bijeenkomsten en cursussen georganiseerd over het internet en social media.

Alleszelf.nl is een informatief platform met tips en adviezen over langer zelfstandig thuis wonen.

Advertentie

Digitaal

Gratis wifi hotspots in je…rollator

Gratis Wifi Hotspots in felgekleurde rollators. In de binnenstad van Helmond brengen ze tegenwoordig jong en oud in contact.

Gedeeld

op

door

Gratis wifi hotspots

Gratis wifi hotspots in felgekleurde rollators. In de Helmondse binnenstad zie je ze tegenwoordig rondlopen. Fluorescerend groen, geel en roze, dus opvallen doen ze zeker. En met een reden.

Kunstenaar Rocco Verdult kwam op het idee deze gratis wifi hotspots bij ouderen te creëren om ze makkelijker in contact te brengen met jongeren in de stad. Nergens is op straat gratis wifi te vinden. Dus zodra de jongeren in de gaten hebben dat er hotspots rondlopen, komen ze daar direct op af.

Eenzaamheid

Het idee heeft meerdere voordelen. “Ouderen zitten vaak in hun eentje thuis, en een beetje doelloos door de stad lopen is niet leuk. Als we aan ouderen uitleggen wat wifi is en hoe ze met jongeren contact kunnen krijgen doordat hun rollator met gratis wifi hotspots is uitgerust, snijdt het mes aan twee kanten”, zegt Verdult. “Jongeren komen eerder naar de binnenstad als er gratis wifi is; ouderen krijgen buitenlucht én contact.” De gratis wifi hotspots werken alleen met een wachtwoord én je moet dicht in de buurt staan. Ze ontkomen er dus bijna niet aan om contact te leggen.

Contact met jongeren

Maar niet iedereen is even enthousiast. “Jongeren zijn zo leuk niet om contact mee te hebben”, zegt een dame van 90. “Dat valt meestal tegen en ik weet niet wat wifi is.” Maar op die enkele slechte ervaring na, zijn de meeste ouderen én jongeren wel heel positief. “Je kunt denk ik veel makkelijker contact maken en dat is gezellig”, zegt een andere dame van 70. En het project heeft inmiddels al zoveel bekendheid dat er ouderen zijn die zich vrijwillig aanmelden voor deelname.

Gratis wifi hotspots

Voor de jongeren is de ervaring tot nu toe ook heel positief. “Het beste idee sinds tijden”, zegt een meisje van 16. “Wifi is voor ons heel belangrijk. In de hele binnenstad van Eindhoven is wifi dus daarom gaan we er graag heen. Helmond heeft zoiets niet, terwijl iedereen snapt dat jongeren wifi nodig hebben. Er zijn oma’s en opa’s die speciaal wifi aanschaffen omdat ze willen dat de kleinkinderen op bezoek komen. Dit is echt héél vet.” En de connectie maken met ouderen vinden ze juist heel leuk. “Je kunt niet zomaar op een oudere aflopen en een praatje beginnen. Door de wandelende wifi kan dat wel”, zegt een ander meisje. “Dit is echt een supergoed idee.”

Is het inderdaad zo’n goed idee? We zijn benieuwd naar je mening of ideeën om ouderen in contact te brengen met jongeren.

Bron: NOS

Lees verder

Digitaal

Online boodschappen doen, waar moet je op letten?

Online boodschappen doen is een uitkomst als je slecht ter been bent. Maar waar moet je op letten bij de verschillende diensten?

Gedeeld

op

door

Online boodschappen doen

Online boodschappen doen, steeds meer mensen doen het. Jonge gezinnen doen het omdat ze een druk leven hebben. Ouderen doen het steeds vaker omdat het gemakkelijk is als je slechter ter been bent. Alleszelf.nl maakte een handige vergelijking van de diverse websites. Wat is de beste service voor jou?

Ben je overigens wel nog goed ter been, dan is de beste optie altijd zelf je boodschappen doen. Je blijft daardoor in beweging, kunt zelf zien, ruiken én voelen welke producten je koopt én je kunt veel makkelijker de goedkoopste keuze maken. Maar ben je hiertoe niet in staat, dan is online boodschappen doen een uitkomst.

Waar hebben we naar gekeken?

Er vanuit gaande dat alle supermarkten dezelfde kwaliteit producten hebben, hebben we in de vergelijking gelet op het bestelgemak (hoe makkelijk is het om via de website te bestellen?), het betaalgemak (hoe makkelijk kun je betalen en met welke betaalmiddelen?) én het bezorggemak (hoe makkelijk is de bezorging geregeld? Leveren ze de boodschappen af in de keuken, hoe is het verpakt, hoe punctueel zijn ze?).

Bestelgemak

Laten we beginnen met het bestelgemak. Eigenlijk zijn alle sites heel overzichtelijk gepresenteerd. Voordat je überhaupt kunt bestellen moet je wel eerst een persoonlijk account aanmaken. Logisch, want de gegevens zijn straks natuurlijk nodig voor bezorging en afhandeling. Bovendien is het goed om alles in je profiel te hebben omdat je straks weer terugkomt om opnieuw bestellingen te plaatsen. Een persoonlijk account bevordert dus alleen maar het gemak. En dat is goed. Wat overigens ook handig is van je persoonlijke account is dat je bij de meeste services een boodschappenlijstje kunt aanmaken. Je typt in wat je nodig hebt en het systeem geeft je alle opties waar je uit kunt kiezen. Scheelt tijd! Bovendien kun je deze de volgende keer weer gebruiken bij een nieuwe bestelling.

Betaalgemak

Het betaalgemak is belangrijk. Je wil dat je betaling veilig wordt afgehandeld. De meeste bezorgdiensten gebruiken een mobiel pinapparaat. Er is dus geen contact geld nodig én je kunt eerst de boodschappen controleren voordat je betaalt. Voor ouderen is het soms wel lastig omdat ze of niet voldoende bekend zijn met moderne betaalmiddelen (alhoewel die wel heel uitzonderlijk is tegenwoordig) of ze zien soms niet voldoende. Bezorgdienst Picnic heeft daarom de mogelijkheid ingebouwd om vooraf via de website te betalen. Dit is ook handig voor mantelzorgers die de boodschappen online doen voor iemand anders.

Bezorggemak

De bezorging is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de service. Hoe snel worden spullen afgeleverd? Worden ze alleen maar bij de voordeur afgeleverd, of zet de bezorger ze ook in de keuken neer? Bij de meeste bezorgdiensten bestel je vandaag en ontvang je het “de volgende dag in huis”. Bij Albert Heijn en Plus kun je de boodschappen ook vandaag bestellen en laten afleveren. Je betaalt hier wel extra voor. Bij alle diensten kun je aangeven welk bezorgmoment je voorkeur heeft. Dit gebeurt binnen een dagdeel van ongeveer vier uur. Plus en Picnic zijn nauwkeuriger. Bij Plus kan die binnen een tijdvak van 2 uur en bij Picnic zelfs een uur. De laatste geeft je zelfs de mogelijkheid om de bezorger via de app te laten volgen.

Service tot in de keuken

En niet onbelangrijk: moet je zelf de boodschappen naar binnen tillen of zetten de bezorgers het even voor je in de keuken? Eigenlijk alle landelijke bezorgers geven aan dat ze tot in de keuken afleveren. Sommige lokale bezorgers vermelden dit niet, maar ervaring leert dat niemand hier een probleem van maakt. Je kunt er dus vanuit gaan dat iedereen wel tot in de keuken aflevert. Zeker als ze zien dat iemand slecht ter been is.

Online boodschappen doen bij Picnic

Nieuwkomer Picnic onderscheidt zich overigens door haar bijzondere aanpak. Deze service heeft geen fysieke winkels, ze zijn heel nauwkeurig met bezorgtijden, ze rekenen geen bezorgkosten én rijden in milieuvriendelijke elektrische autootjes. Het enige lastige kan zijn dat je een app moet installeren, wat wellicht voor veel ouderen nog niet altijd mogelijk is. Toch maken steeds meer ouderen gebruik van smartphones en vooral iPads, dus zal dit voor de meeste mensen geen punt meer zijn.

Andere diensten

Mocht je overigens gebruik willen maken van een bezorgservice die uitsluitend bezorgen dan zijn er twee opties die interessant kunnen zijn. Voor de regio Zuid-Holland-Zuid is er bijvoorbeeld Wijbezorgenthuis. Deze service doet de boodschappen bij de supermarkt van je keuze en bezorgt deze vervolgens aan de deur. Bij Ikzoekeenboodschappenhulp kun je zelf iemand zoeken die de boodschappen voor je doet bij een supermarkt en die thuis bezorgt. De servicekosten voor deze bezorgdienst is wel een stuk hoger dan normaal. Ze rekenen € 7,50 per uur. Voordeel is echter wel dat je hiervoor het persoonsgebonden budget (PGB) kunt gebruiken als je zelf niet in staat bent boodschappen te doen.

Meer weten?

Wil je meer weten over online boodschappen doen of wil je een handig overzicht van wat alle bezorgdiensten te bieden hebben? Bezoek dan het blog Alleszelf.nl. Hier vind je alles wat je nodig hebt om langer zelfstandig thuis te blijven wonen.

Lees verder

Digitaal

Ouderen zetten het stoplicht langer op groen

Zelf het stoplicht langer op groen zetten omdat je meer tijd nodig hebt? In Tilburg kunnen ouderen dat via een app.

Gedeeld

op

door

Stoplicht op groen
Video: Omroep Brabant

Stoplicht langer op groen zetten als je aan komt lopen? Klinkt als muziek in de oren niet? In Tilburg kan het. Hier wordt namelijk een proef uitgevoerd gericht op ouderen die moeilijk ter been zijn en langer de tijd nodig hebben om de straat over te steken.

Voor de test is een speciale app ontwikkeld. Als je aan komt lopen en je hebt de app op je telefoon, dan begint deze te communiceren met het stoplicht. De app weet of iemand moeizaam loopt en geeft dit door aan het stoplicht dat hierdoor langer op groen blijft staan.

Nederlandse innovatie

Martin de Vries van het bedrijf Dynniq heeft de app ontwikkeld. “We zien dat iemand wandelt en weten ook wat voor type voetganger het is. We weten of deze persoon moeizaam loopt. En met die informatie zorgen we dat het stoplicht langer op groen blijft staan.” Het bedrijf Dynniq is een innovatief Nederlands bedrijf dat technologie gebruikt om mensen in het dagelijks leven te helpen van A naar B te komen. En met al die mooie innovaties is ons land eigenlijk al te klein geworden, want inmiddels opereren ze ook in andere Europese landen, Zuid-Amerika, Canada en zelfs in de Verenigde Staten. Toch blijft Nederland een mooie proeftuin, zoals Tilburg bewijst met dit project.

Stoplicht op groen zetten

Vraag is alleen of ouderen wel smartphones gebruiken. Een voorbijgangster weet direct te vertellen dat zij in ieder geval van de oude stempel is en niets moet hebben van smartphones. “Mijn is 80 en ik ben 75. Wij hebben dat allemaal niet hoor.” Toch is volgens Martin de Vries ook hierover nagedacht. “De meeste ouderen hebben tegenwoordig wel degelijk een smartphone. En het mooie is, ze hoeven er niets bijzonders mee te doen. Na installatie gaat alles vanzelf.” 100% dekking zullen ze waarschijnlijk nooit hebben. Maar is dat echt heel erg?

De test zal uitwijzen of het werkt en hoe mensen het ervaren. En hopelijk zijn er dan meerdere gemeenten in Nederland die het voorbeeld zullen volgen.

Lees verder

Meest gelezen