menu

Tuktuk vervoer voor ouderen

Mevrouw Dunweg is 84 jaar en kan geen auto meer rijden. Ook is zij niet meer heel erg goed ter been, waardoor het voor haar heel lastig is geworden zich te verplaatsen. En dat terwijl zij ook regelmatig naar het ziekenhuis moet voor onderzoek. Laat staan dat zij niet in een sociaal isolement terecht wil komen omdat ze niet meer de deur uit kan.

Vervoer voor ouderen geregeld

In haar zoektocht naar vervoer voor ouderen, stuitte mevrouw Dunweg op de tuktuk van Argos Zorggroep. “De tuktuks kwamen voor mij precies op het goede moment”, zegt zij. Ruim 3 jaar geleden startte Karin Hersbach van Argos Zorggroep, een zoektocht naar nieuwe innovatieve ideeën om ervoor te zorgen dat ouderen, met ondersteuning, langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. “Ik merkte als ik onze locaties bezocht dat bij veel ouderen behoefte was aan laagdrempelig vervoer, speciaal voor korte ritjes. Bijvoorbeeld voor een ritje naar de markt, naar een vriendin of voor een boodschap.”

Elektrische tuktuk Inmiddels bestaat het wagenpark van Argos Mobiel, zoals het project is genoemd, uit 6 “tuktuks”, vernoemd naar het Thaise vervoersmiddel. Maar eigenlijk is het een tuktuk 2.0, want het enige dat overeenkomt met de oorspronkelijke tuktuk is de grootte. De tuktuk van Argos is elektrisch en maakt nauwelijks geluid. Uit de bijstand aan het werk Het zijn niet alleen de ouderen die profijt hebben van het vervoer met de tuktuk. Hamdi is de hoofdchauffeur en is aan dit project begonnen vanuit de bijstand. Inmiddels zijn de werkzaamheden zo uitgebreid dat hij een vaste baan als coördinator heeft gekregen. “We wilden geen ingewikkelde procedure, hij neemt zelf alle telefoontjes aan, inmiddels meer dan 100 per dag. Dat worden er wel een beetje veel, dus we kijken nu hoe we dat moeten oplossen. En hij stuurt de andere chauffeurs aan. In Schiedam hebben we ook zo’n coördinator.” aldus Karin Hersbach. En mevrouw Dunweg is heel duidelijk over haar ervaring met het vervoer voor ouderen: “Je moet wel eens een kwartiertje wachten, maar dat vind ik echt geen probleem. Ik ben zo blij dat deze oplossing er is!”

Elektrische tuktuk

Inmiddels bestaat het wagenpark van Argos Mobiel, zoals het project is genoemd, uit 6 “tuktuks”, vernoemd naar het Thaise vervoersmiddel. Maar eigenlijk is het een tuktuk 2.0, want het enige dat overeenkomt met de oorspronkelijke tuktuk is de grootte. De tuktuk van Argos is elektrisch en maakt nauwelijks geluid.

Uit de bijstand aan het werk

Het zijn niet alleen de ouderen die profijt hebben van het vervoer met de tuktuk. Hamdi is de hoofdchauffeur en is aan dit project begonnen vanuit de bijstand. Inmiddels zijn de werkzaamheden zo uitgebreid dat hij een vaste baan als coördinator heeft gekregen. “We wilden geen ingewikkelde procedure, hij neemt zelf alle telefoontjes aan, inmiddels meer dan 100 per dag. Dat worden er wel een beetje veel, dus we kijken nu hoe we dat moeten oplossen. En hij stuurt de andere chauffeurs aan. In Schiedam hebben we ook zo’n coördinator.” aldus Karin Hersbach.

En mevrouw Dunweg is heel duidelijk over haar ervaring met het vervoer voor ouderen: “Je moet wel eens een kwartiertje wachten, maar dat vind ik echt geen probleem. Ik ben zo blij dat deze oplossing er is!”

Maatschappelijk rendement

Karin Hersbach: “Argos Mobiel levert een enorm maatschappelijk rendement op: je haalt mensen uit de bijstand én je biedt ouderen een kans op een rijker sociaal leven en een grotere zelfredzaamheid. We zijn nu druk bezig om samen met de gemeentes structurele afspraken te maken. Dat is een uitdaging, want het raakt veel verschillende portefeuilles, zoals werk en inkomen, verkeer en vervoer, de Wmo en ouderenbeleid en het is best en klus om het integrale plaatje te laten zien.”

Fonds Sluyterman van Loo

Argos Mobiel begon het vervoer voor ouderen met twee tuktuks in Vlaardingen, die gefinancierd zijn door het Fonds Sluyterman van Loo. En de Argos Zorggroep zelf was daar zo enthousiast over dat ze er vanuit het eigen budget nog eens twee tuktuks bij hebben gedaan. En met die start en dat goede voorbeeld lukte het vervolgens ook om samen met de gemeente Vlaardingen nog twee tuktuks aan het wagenpark toe te voegen. Maandelijks vervoert Argos Mobiel nu zo’n 4.000 passagiers, met een gemiddelde leeftijd van 77 jaar. En de plannen om verder uit te breiden, die zijn er al. Karin: “De vraag is groot en we hopen dat we kunnen uitbreiden. Dat is een flinke uitdaging in tijden van bezuiniging. Maar zelfredzaamheid van ouderen is natuurlijk een belangrijk item en vooral daar zien we kansen.”

Reageren

Auteur

NED7 Redactie

NED7 Redactie

NED7 is een (online) content community die een positieve bijdrage wil leveren om de maatschappij blijvend te veranderen als het gaat over zorg en ouderen. Een community met informatieve, relevante, realistische, positieve én bruikbare content over de zorg, gezond en vitaal ouder worden, zelfredzaamheid en saamhorigheid.

Advertentie



Gerelateerde berichten