menu

Kwaliteit van de verpleeghuiszorg volgens Nederland

De kwaliteit van de verpleeghuiszorg in Nederland staat ter discussie. Maar hoe ervaren Nederlanders deze zorg eigenlijk? Onderzoeksbureau Motivaction deed uitgebreid onderzoek naar de kwaliteit van de verpleeghuiszorg in opdracht van het Ministerie van VWS en dit zijn de belangrijkste resultaten.

Het onderzoek dat Motivaction deed bestond uit twee groepen. Mensen die persoonlijke ervaring hebben met de verpleeghuiszorg, omdat hun ouders of andere familieleden in een verpleeghuis zitten en een groep mensen die geen persoonlijke ervaring hebben met deze zorg. De resultaten verschilden enorm.

Associaties met het verpleeghuis

Over het algemeen zeggen zo’n 90% van alle ondervraagden dat het bestaan van verpleeghuizen goed is. Het wordt gezien als een goede en vaak toch noodzakelijke voorziening. Op de vraag om eens wat associaties te noemen bij het woord verpleeghuis, zijn er uiteenlopende reacties.

Het gaat eigenlijk best goed

De mensen die het afgelopen jaar wel persoonlijk te maken hebben gehad met de verpleeghuiszorg, hebben over het algemeen een veel duidelijker beeld voor ogen van de associaties. Ook formuleren zij het scherper en zit er duidelijk een emotionelere lading in. “Ik kom er heel vaak”, zegt een van de respondenten. “De eerste keer was heel deprimerend. Maar na een tijdje merk je dat alles eigenlijk best goed gaat en dat iedereen heel erg zijn best doet.”

Bewondering personeel

Ook zeggen veel ondervraagden die persoonlijke ervaringen hebben dat ze enorm veel bewondering hebben voor het personeel in een instelling. Vooral als je een tijdje meekijkt valt op hoe gedreven de mensen zijn en hoe hard ze werken. “Ik denk ook dat het een soort roeping is, niet iedereen wil en kan het werk doen. Het is soms erg smerig werk en ze zetten zich er zo voor in. Het is onderbetaald, er is een enorme werkdruk en toch doen ze het”, aldus een ondervraagde.

Veel administratie en regels

Volgens de deelnemers aan het onderzoek gaat de grote hoeveelheid administratie en regels ten koste van de tijd die beschikbaar is voor de zorg. Het zijn voor de verzorgers dilemma’s waar ze iedere dag mee te maken krijgen: “Zorg ik dat de administratie op orde is of zorg ik dat mevrouw Jansen wordt gewassen?”

Hoe denk jij hierover? Denk je dat het verminderen van regels meer tijd oplevert voor de zorg? Of maakt het volgens jou niets uit? Stem ook mee op de NED7 poll.

Loading Poll...

Kwaliteit van de verpleeghuiszorg

Maar hoe ervaren de ondervraagden de kwaliteit van de verpleeghuiszorg in Nederland? De mensen met persoonlijke ervaring geven de verpleeghuiszorg een hoger cijfer dan de mensen die geen ervaring hebben met deze zorg. Opvallend daarbij is dat mensen met persoonlijke ervaring de verpleeghuiszorg in het algemeen een lager cijfer geven dan de zorg op de locatie waar ze ervaring mee hebben.

Onbekend maakt onbemind

Volgens de mensen die geen ervaring hebben met de verpleeghuiszorg werkt er wel betrokken en deskundig personeel in de zorg, maar is er te weinig aandacht voor bewoners (60%), is er onvoldoende hygiëne (47%) en is er onvoldoende privacy (39%). Ondervraagden die wel ervaring hebben met de verpleeghuiszorg hebben een heel ander beeld. Hierbij scoren vooral de betrokkenheid en deskundigheid van het verplegend personeel het hoogst. Verder zijn ze op de andere punten een stuk milder.

meer informative

Reageren

Auteur

Marcel Voorn

Marcel Voorn

Marcel Voorn is Senior Researchmanager bij onderzoeksbureau Motivaction in Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in kwalitatieve onderzoeksprojecten in de zorgsector.

Advertentie



Ken je deze al?



";