menu

Jij bent wat waard!

Jij bent wat waard! Dit blog van onze nieuwste NED7 blogger Pim Pelser heet niet voor niets zo, want met zijn Stichting DoSocial probeert Pim een beweging in onze maatschappij opgang te brengen. Een beweging die zich inzet om zoveel mogelijk ouderen in Nederland het beste jaar ooit te bezorgen. En dat doe je niet alleen door even wat geld te storten. Nee, volgens Pim en zijn partners doe je dat door écht betrokkenheid te tonen en je structureel in te zetten voor anderen. En dat hoeft niet veel te ‘kosten’.

Aandacht maakt het verschil

We creëren dagelijks massaal onwaarde. We kijken naar slechte films, staan vast in de file, vergaderen om te vergaderen en administreren ons suf! Stel dat we al deze uren, die kennis en expertise mochten inzetten voor het leuker maken van het leven van heel veel kwetsbare ouderen? Ik zal je verklappen, het zien van een glimlach op het gezicht van de 87-jarige mevrouw Jansen, omdat je haar een moment aandacht hebt gegeven, werkt beter dan één uur mindfullness coaching op de hei!

DoSocial artikelbanner

Sociale overwaarde

“Zit men wel te wachten op mij?”, “Ik weet niet waar ik mij moet aanmelden!”, “Ik heb geen tijd”. Allemaal excuses om nooit de eerste stap te zetten. Er zijn tientallen goede initiatieven die op jouw hulp en expertise zitten te wachten. Bekende initiatieven die veel gebruik maken van de sociale overwaarde in Nederland zijn bijvoorbeeld het Nationale Ouderenfonds, NLDoet en DoSocial. Al deze sociale initiatieven brengen vraag en aanbod bij elkaar. Je kunt jezelf hier vandaag nog als individu, als team of als bedrijf aanmelden.

Geen vluchtige aandacht

Vaak zie je dat we ‘even een dagje goed doen’ zien als het borgen van een MVO-strategie. We verbruiken minder energie, we hebben een paar speciale medewerkers in dienst en we doen een dagje goed bij de lokale zorgboerderij. Daar kun je prima een jaarverslag mee vullen, wat mooie foto’s toevoegen en de sociale schuld is ingelost. We denken zakelijk gezien altijd in rendement. Ik stop ergens energie in en wat levert mij dat op? Zo moet je ook kijken naar je MVO-strategie. Wat hebben wij nu bereikt afgelopen jaar en wat was de impact? Ik zelf geloof niet in eenmalige acties en vluchtige aandacht. Als je het doet moet je het goed doen. Zorg dat ieder initiatief een structureel karakter krijgt. Bouw een bioscoopje in een verpleeghuis, één plek om weg te dromen over vervlogen tijden. Herinneringen aan je eerste kus of aan het beeld gekluisterd bij het zien van het Polygoonjournaal. Eén dag klussen met je team om een ruimte gezellig te maken omdat het resultaat zoveel plezier geeft aan een groepje ouderen.

Een verblindende glimlach

Soms ogen de kleine initiatieven niet structureel van aard, maar als je het ieder jaar doet of frequenter met verschillende mensen of op verschillende locaties, bereik je ontzettend veel mensen. En die glimlach daar doe je het voor! Zo organiseert DoSocial verschillende Bonte Muzikale Bingo’s. Met bewoners van een verpleeghuis en vanuit de wijk bouwen we samen onder de bevlogen begeleiding van onze DJ een nostalgisch feest. Bekende hits van Willeke Alberti en Ramses Shaffy pompen door de speakers. Iedereen kan wat winnen want de cadeautafel staat vol met producten gesponsord door de partners. Naast het plezier en samen genieten willen de Golden Oldies ook graag winnen. Aan het eind hoor je een fanatieke ‘Bingo’ door de zaal roepen en het Senseo-apparaat gaat naar mevrouw de Jong. Weer die verblindende glimlach!

Jij bent wat waard!

De partners van DoSocial sponsoren niet alleen in producten. Nee, dat is de oude manier van ondersteunen. Zij helpen vooral mee door te investeren in sociale uren. Medewerkers doen spontaan mee bij alle activiteiten van DoSocial. Van het verbouwen van een restaurant, het aanleggen van een ontmoetingstuin, het organiseren van muzikale bingo’s, tot het crowdfunden van een rondvaartboot. Dit vraagt om commitment en dit krijg je alleen als je er iedereen écht bij betrekt. Iedere organisatie kan zijn talent inzetten en dat maakt het zo leuk! Ons doel voor 2016 is minimaal 10.000 lachende gezichten tevoorschijn toveren bij kwetsbare en eenzame ouderen. Iedereen kan meedoen! Je kunt als bedrijf partner worden, of met je team of als individu jouw vraag of aanbod op onze sociale voorraadkast plaatsen.

Reageren

Auteur

Pim Pelser

Pim Pelser

Pim Pelser is bedenker en oprichter van Stichting DoSocial. Deze stichting is uitgegroeid tot een netwerk van mensen én bedrijven die zich hard maken voor sociale projecten in de ouderenzorg.

";