menu

Hulp vragen, hoe zorg je dat mensen reageren?

Hulp vragen aan anderen vinden we vaak heel moeilijk. Dat zou het echter niet moeten zijn. Bij wehelpen.nl zie ik iedere dag oproepjes langskomen en inmiddels weten wij, denk ik, goed hoe je de kans op een mooie match zo groot mogelijk maakt.

Sleutel hierbij is duidelijk zijn én heel concreet bij het stellen van je vraag. Draai niet om ‘de hete brei’ heen, maar vraag concreet wat je nodig hebt. Om dit te illustreren heb ik een voorbeeld uit de praktijk. Christine en Lara gebruiken wehelpen.nl en hoewel het in het begin best lastig was, heeft Christine het inmiddels aardig onder de knie gekregen.

Mensen schrikken van Lara

Christine is de moeder van Lara. Lara zit in een rolstoel en heeft lichamelijke en geestelijke beperkingen. Christine: “Ach, gelukkig heb ik een PGB en kan ik dus professionele hulp betalen die me helpt met de persoonlijke verzorging voor Lara. Dat is het allerbelangrijkste. Maar mensen die naar mijn profiel kijken, denken vaak dat het om zwaardere klussen gaat en haken af.”

GERELATEERD BERICHT:
Eenzaamheid gaan we samen te lijf

Tijd voor zichzelf

Omdat Christine continue voor haar zorgt zou ze ook weleens gewoon wat tijd zichzelf willen. De hulp die Christine voor Lara zoekt, is haar bezighouden. Even een ommetje in het park, een bezoekje aan vrienden, misschien zelfs een boodschap. Zodat zij wat tijd voor zichzelf krijgt om naar de kapper te gaan of zelf vrijwilligerswerk te doen. Christine: “Of bijvoorbeeld het aquarium met vissen waar Lara graag naar kijkt schoonmaken. Dat helpt mij ook!”

Hoe concreter, hoe beter

Mijn ervaring bij wehelpen.nl is dat als je bij het hulp vragen heel concreet bent, mensen sneller reageren. Als mensen weten waar ze aan toe zijn, dan is de match ook makkelijker gemaakt. Als je iemand vraagt om boodschappen te doen terwijl je eigenlijk een gezellige zaterdagmiddag met iemand wil doorbrengen, dan is de teleurstelling groot. Niet omdat ze geen tijd met je willen doorbrengen, maar omdat ze op iets anders reageerden. Je kunt dan beter direct zeggen wat je zoekt zodat je teleurstelling voorkomt bij zowel de hulpaanbieder als bij jezelf.

GERELATEERD BERICHT:
Dag van de Mantelzorg is dat echt nodig?

Complete informatie

Daarnaast is het heel belangrijk dat je profiel zoveel mogelijk informatie bevat. Vandaar dat Christine vermeldt dat Lara in een rolstoel zit en niet kan praten. Zo weet iemand die reageert wat hij of zij kan verwachten en voorkom je dat iemand zich ongemakkelijk voelt bij een kennismaking.

Hulp vragen doe je zo

Overigens kan Lara veel meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Christine vertelt dat Lara mee gaat doen met een speciaal programma waarbij ze via oogbewegingen kan leren communiceren met anderen. De oogbewegingen worden geregistreerd door een computer die dit weer omzet in ‘taal’.

Ik ben natuurlijk weer benieuwd naar jullie eigen verhalen en ervaringen. Laat ze hieronder achter of praat mee op de Facebook community van NED7. En doe je trouwens al mee met de Dag voor de Mantelzorg? Heel veel mensen hebben zich al ingeschreven!

WeHelpen artikelbanner

Reageren

Auteur

Coen van de Steeg

Coen van de Steeg

Coen van de Steeg is één van de oprichters van het platform Wehelpen.nl dat mensen met een hulpvraag en met de wil om te helpen bij elkaar brengt.