menu

Studenten en veteranen in gesprek

Nanne en Miek in Levensles

Nanne en Miek vertellen over hun vak, vroeger en nu

Nanne van der Meer studeert Maatschappelijk Werk en Dienstverlening samenleving aan Avans Hogeschool in Breda. In 2014 ging zij de uitdaging aan om tijdens het project Levensles te vertellen waarom oudere mensen interessanter zijn dan je misschien denkt. Haar idee? Verbind jong en oud met elkaar en maak gebruik van ouderen als ‘maatschappelijk kapitaal’.

Met elkaar in gesprek

Aan de hand van de ervaring en wijsheid van oudere vakgenoten kun je de geschiedenis van het beroep en de samenleving veel levendiger en beeldender maken. Nanne werkte dit idee uit in een projectvoorstel voor een middelbare school en ze maakt een alternatief lesprogramma voor het vak ‘De geschiedenis van de Nederlandse zorgstaat’, met een hoofdrol voor maar liefst 14 oudere gastdocenten uit het sociale werkveld. Haar ervaringen beschrijft ze op haar eigen website Wijzepraad.nl.

Het vak door de jaren heen

Samen met de oudere gastdocenten worden tafelgesprekken gehouden voor studenten van de opleidingen Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Cultureel Maatschappelijke Vorming en Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Tijdens deze gesprekken vertelt oud-verpleegkundige Miek (74 jaar) over haar werkervaring door de jaren heen, waarbij ze de verschillen toelicht tussen vroeger en nu. Op haar diploma staat zelfs nog de naam ‘verpleging voor zenuwzieken en zwakzinnigen’. Naast haar opleidingen en werk in Nederland heeft Miek ook in het buitenland gewerkt, onder andere in Venezuela, Suriname en de Verenigde Staten van Amerika. Boeiend en heel leerzaam deze ervaringen! Vervolgens kunnen de studenten naar hartenlust vragen stellen, in de klas en tijdens de afsluitende borrel.

Reageren

Auteur

Danielle Swart

Danielle Swart

Danielle Swart is bij de Leyden Academy verantwoordelijk voor projecten op het gebied van beter onderwijs voor (toekomstige) zorgmedewerkers, verbetering van het negatieve imago van de ouderenzorg en het toepassen van wetenschappelijk onderzoek in de ouderenzorg.